Första intrycken av Maxus Euniq 5 MPV – ”Peder lär somna någonstans”

Chefredaktör Alrik Söderlind har kört den elektriska 7-sitsaren från öst som ni ser snart i ett avsnitt av vår YouTube-serie Förnuft & Känsla.
Annons

Hej Alrik! Berätta, vad är det för vagn du hämtat ut idag?

Maxus Euniq 5, en kinesisk eldriven MPV! Ganska udda …

Udda på vilket sätt?

MPV-bilar har nästan försvunnit från marknaden och den är inte varje dag som man kör ett helt nytt varumärke. Lägg till att den kommer från Kina och är eldriven. Du lär bli ensam om denna i villakvarteret.

De har en liknande bil som inte är eldriven så de bygger väl på vad de har. Det kommer en crossoverversion längre fram.

Maxus ägs av SAIC som är en av Kinas största biltillverkare. Det var de som tog över alla British Leylands kronjuveler – exempelvis MG och transportbilsmärket LDV, tidigare Leyland DAF Vans.

Första intrycken av Maxus Euniq 5 MPV –

Vad var dina första intryck?

Interiördesignen och kvalitetskänslan är helt okej. Inte spännande eller fantastisk, men bra. Lätt att förstå sig på förarmiljön och skärmar. Allt som man vant sig vid finns.

Den är framhjulsdriven och som vardagstransportör känns den helt okej. Den stora USP:en är så klart att det finns en sista sätesrad. För dig som verkligen måste ha sju sitsar och inte har råd med en Tesla eller Mercedes-Benz EQV är den ett välutrustat val.

Första intrycken av Maxus Euniq 5 MPV –

Det låter som att du är positivt överraskad, eller?

Ja förväntningarna var inte superhögt ställda men det här är ju inte en bil för en bilentusiast utan för familjen som har ett ganska lokalt transportbehov. Räckvidden på 26 mil enligt WLTP är tillsammans med snabbladdningen på max 63 kW inte någon höjdare för långresor.

Det finns ingen navigation så man måste använda sig av Apple Car Play med sladd. Man saknar faktiskt att ha en navigation som vet hur mycket räckvidd bilen har. Det understryker en gång till att det här är en bil för vardagsresor snarare än långfärder.

Vad är prislappen?

499.000 kronor före bonus vilket är dyrare än Volkswagen ID.4:s instegsmodell City som börjar på 447.000 kronor med 51 kWh och 34,3 mils räckvidd. Det vill till att man behöver den sista sätesraden.

 

Första intrycken av Maxus Euniq 5 MPV –

Vad tror du att Peder tycker om den då?

Jag undrar om han kommer hålla sig vaken under hela inspelningen! Han lär nog somna någonstans om han inte blir förbannad på bilen.

Blir spännande! När får vi se avsnittet?

Det har vi inte bestämt ännu med tanke på allt annat vi har på gång ut från Förnuft & Känsla. I helgen blir det den kanadensiska busbilen Can-Am Maverick X3 som man garanterat inte kan somna i!

I tidningen kommer sedan en lite mer sansad provkörning i nummer 9/2021.

Har du en fråga om Maxus Euniq 5 MPV till Alrik och Peder? Skriv en kommentar så kommer de att besvara den i avsnittet!

Annons
Annons
Rulla till toppen