Veckans hetaste nyheter: Koenigseggs supervärvning och Volvos nya elbil: ”Ett steg i sidled”

Vår digitala redaktör, Patrik Lundin, listar och analyserar veckans mest lästa nyheter.
Annons

Maskiningenjören Evan Horetsky har varit ”free agent” (för att tala hockeyspråk) sedan han i oktober förra året fick gå från positionen som chef för bygget av Tesla Giga Berlin. ”Mr. Gigafactory”, som han ska ha kallats av sina kolleger på fabriksbygget har sedan dess letat en ny tjänst – och hamnar i Ängelholm.

Koenigsegg anställer honom som industrialiseringschef och rekryteringen väcker ju frågan, i alla fall i mitt huvud, vad har Koenigsegg nu på gång? Efter hybriden Gemera kanske vi får ett helt eldrivet ”egg”? 

Det hade piggat upp som bara den, tycker i alla fall jag!

Bilägandet i Sverige skiftar till att färre vill äga sin bil. Allt fler är mer intresserade av privatleasing. Ett av problemen med privatleasing är att när man väl kritat på avtalet så kan det vara svårt att ta sig ur det, om man skulle behöva. I varje fall kan det bli väldigt dyrt.

För att locka privatleasingbilisterna till sig har Volvo en lösning på det problemet: Ett löpande avtal som kan sägas upp med tre månaders uppsägningstid. Ett bra system? Ja, varför inte! Volvo har alltid legat högt prismässigt med sin privatleasing och min känsla är att kunderna har valt andra, billigare alternativ. Kanske kan detta öka kundtillströmmningen?

7.990 i månden inklusive helförsäkring för en XC40 P8 Recharge? Billigt är det inte.

Efter premiären av Volvos nya elbil C40 var vi ju naturligtvis tvugna att jämföra den med konkurrenterna: Volvo XC40, Polestar 2, Hyundai Ioniq 5. Denna analys har vi gjort exklusiv för dig som är Premiummedlem.

Du kan bli Premiummedlem här – bara 49 kronor per månad! Är du osäker på vad Premiummedlemskapet innebär? Du kan du sätta beyg på din bil så får du prova gratis i en månad!

Sätt betyg på din bil här!

Tänk att Porsche skulle bli först med en eldriven kombi? Taycan Cross Turismo lanserades igår och jag tycker ärligt talat att den är ganska snygg – Shooting Brake-karossen funkar för mig. Nu är ju design högst subjektivt, men enligt reaktionerna från er läsare så verkar det vara många som håller med mig.

Priset är ju ett problem dock – integsmodellen Taycan 4 Cross Turismo börjar på 1.140.000 kronor. Värstingen: Taycan Turbo S Cross Turismo från 2.130.000 kronor. Dessutom är ju Porsche duktiga på att ta betalt för tillval…

I veckan var det då dags för Volvos andra elbil (ja, jag bortser från C30 Electric) att lanseras. Jag tror att jag tala för många när jag säger att det blev ett litet antiklimax. Ett kliv i sidled. Jag hade i alla fall hoppats och trott på nåt stort steg framåt på något plan: Räckvidd, laddning, infotainment – vad som helst. Nu fick vi bara en XC40 Coupé och jag skulle bli förvånad om den levereras i några omfattande volymer.

Vill du se mina första reaktioner på bilen, och en liten genomgång av designen så hittar du det här!

Annons
Annons
Rulla till toppen