Idag är det V8:ans dag

Den 10 mars 1932 lär den första Forden med V8-motor ha rullat av bandet. Vi firar med lite njutbart muller!
Annons

Den 10 mars firas V8-motorns dag. I år är det 89 år sedan det första exemplaret av Fords revolutionerande bilmodell Model 18 (senare omdöpt till bara ”V8”) rullade av bandet.

Den åttacylindriga V-motorn patenterades redan 1902 av den franske ingenjören Léon Levavasseur som kallade sin skapelse för ”Antoinette”. Det var en för tiden kraftfull men kompakt flygplansmotor som även kom att bli populär inom båtracing.

Den första serieproducerade V8-motorn kom sedan 1914 då Cadillac började tillverka sin ”L-Head”, vars cylindrar och förbränningskammare formade uppochnervända L. Motorn var nämligen likt den senare Ford V8:an en så kallad sidventilare med två ventiler monterade parallellt med varje cylinder i blocket istället för toppen.

Cadillacs V8-bilar var lyxiga och ingenting för den större massan. När den än idag kontroversielle Henry Ford senare ordonerade sina ingenjörer att ta fram en V8 var det med avsikten att massproducera den till ett lågt pris.

Det lyckades, trots en del barnsjukdomar, och 1936 hade Ford sålt tre miljoner bilar med V8-motor. Sedan dess har motortypen producerats i hundratals miljoner exemplar och blivit något av ett signum för amerikansk bilindustri, även om de flesta av världens sport- och lastbilstillverkare tillverkat den vid något tillfälle.

Idag har motortypen blivit allt ovanligare, särskilt i vanliga personbilar. Detta på grund av allt hårdare utsläppskrav som är svåruppnådda för bilar med stora motorer (som V8:or i regel är). Synd, kan tyckas, med tanke på hur trevligt det kan vara med V8-muller och prestanda.

Men, misströsta inte – de som redan byggts lär fortsätta att finnas där ute en lång tid framöver även om biltillverkarna slutar att producera nya.

Så, glad V8:ans dag önskar vi på auto, motor & sport!

Annons
Annons
Rulla till toppen