VAG satsar på gemensamt batteri – ska halvera kostnaden

Volkswagen-gruppen utökar sin plattformsstrategi med gemensam mjukvara och battericell för alla bilar. Alla elbilar kommer att byggas på samma plattform.

VAG satsar på gemensamt batteri – ska halvera kostnaden

För att hålla attraktiva priser och samtidigt tjäna pengar framöver gäller det att få ner kostnaderna för elbilsbatterierna. Volkswagengruppen satsar därför på en gemensam battericell som kommer att användas av 80 procent av koncernens bilar och sänker batterikostnaden med 50 procent.

Alla bilmärken inom VAG ska dela samma grundläggande mjukvara. Det är Audi som ansvarar för den gemensamma mjukvaru-plattformen som börjar användas från och med 2024. Idag görs 10 procent av mjukvaran inom VAG. Till 2025 ska den siffran växa till 60 procent.

En del av mjukvaran rör autonom körning. VAG satsar nu på att utveckla självkörande bilar på nivå 4.

2024 börjar den gemensamma plattformen SSP att användas. Mot slutet av decenniet ska alla elbilar inom koncernen använda SSP.

I dag har VAG flera olika plattformar för elbilar och planen är att dessa ska ersättas med en enda plattform mot slutet av decenniet. Den nya superplattformen heter SSP – Scalable Systems Platform.

Den nuvarande MEB-plattformen är fortfarande i full sving och nästa år börjar produktionen av ID Buzz i USA. Redan tredje kvartalet i år börjar produktionen av den stora suven ID.6.

 

Volkswagen ID.6 kommer i höst.

VAG misslyckades med att nå EU:s utsläppskrav 2020, men är mycket säkra på att klara kravet 2021 då Skoda Enyaq och Cupra Born kommer att bidra till sänkta snittutsläpp. VAG sålde 422.000 elbilar under 2020. Årets siffra förväntas ligga över miljonen.

Trots VAG:s stora satsning på elbilar kommer de att ha kvar bilar med förbränningsmotorer under lång tid framöver, i snitt två generationer per modellserie. 2030 ska VAG tillverka 50 procent elbilar. 

En förutsättning för att öka försäljningen av elbilar är ett väl utbyggt nätverk av laddplatser. VAG ska bidra med 18.000 laddplatser i Europa till 2025.

Pandemin har drabbat VAG, men lyx- och premiumsegmenten är mindre påverkade. Trots minskad försäljning hos de flesta märken inom VAG har koncernens vinst ökat 2020 jämfört med 2019, från 1,4 miljarder euro till 2 miljarder.

Smart med gemensamma battericeller!
164
3
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.