Inom kort drar försäljningen av BMW:s nya elbil iX igång. Från och med den sjätte april går den att beställa. Två versioner lanseras från start: BMW iX xDrive40 och BMW iX xDrive50.
Som går att tyda på namnet är båda modellerna fyrhjulsdrivna – iX xDrive50 får dock lite mer effekt. ”Över 500 hk” för iX xDrive50 och ”över 300 hk” för iX xDrive40.
De skiljer sig också på en del andra punkter: storlek på batteripaket, snabbladdning och räckvidd till exempel. BMW vill inte dela med sig av preciserade siffror utan säger bara ”över”, så det är det vi får förhålla oss till så länge.
Modell: | BMW iX xDrive40 | BMW iX xDrive50 |
Räckvidd (WLTP): | Över 400 km | Över 600 km |
Batterikapacitet, brutto | Över 70 kWh | Över 100 kWh |
Max. laddningskapacitet | 150 kW | 200 kW |
Så står den sig mot konurrenterna
Modell: | Hyundai Ioniq 5 Long Range | BMW iX xDrive40 | BMW iX xDrive50 | Audi e-tron 50 quattro | Audi e-tron 55 quattro |
Batterikapacitet: | 72,6 kWh | Över 70 kWh | Över 100 kWh | 71 kWh | 95 kWh |
Snabbladdning kW: | i.u. | 150 kW | 200 kW | 150 kW | 150 kW |
Snabbladdning 10–80%: | 18 min | Under 40 minuter | Under 40 minuter | i.u | i.u |
Räckvidd (WLTP): | Upp till 480 km | Över 400 km | Över 600 km | 299 km | 436 km |
Pris: | i.u | från 865.000 kr | från 1.065.000 kr. | från 799.000 kr | från 910.000 kr |
På en viktig punkt är båda versionerna BMW iX klart bättre än konkurrenterna: Dragvikten. Både xDrive40 och xDrive50 kommer få dra ordentliga 2,5 ton på kroken.