Nissan Leaf tål inte upprepad snabbladdning

Taxiåkaren Sebastians Nissan Leaf från 2018 bärgades till verkstad efter att ha dött vid laddstolpen. Orsaken: batteriet hade överhettats av upprepade snabbladdningar. Eftersom bilen precis rullat över milgränsen gäller inte batterigarantin.

Nissan Leaf tål inte upprepad snabbladdning
Till vänster: Åkeriets två Nissan Leaf vid leverans. Till höger: verkstadens kostnadsförslag på bytet till ett nytt batteripaket.

Allt började i december, berättar Sebastian Alcayna, verksamhetschef på taxiåkerifirman DriveMe Stockholm. Föraren i deras 2018 Nissan Leaf 40 kWh märkte att "laddstapeln" i bilens instrument betedde sig underligt.

– Den åkte jojo upp och ner men bilen fungerade annars normalt, säger han till Recharge.

Då hade den gått runt 15.100 mil och var strax över två år gammal. Bara några hundra mil senare var bilen inne på service utan anmärkningar. Föraren valde därmed att köra vidare, att ha bilar som står stilla kan bli kostsamt för ett taxiåkeri.

– Generellt brukar vi när vi inte misstänker att det är något allvarligt fel avvakta på det till nästa service så att vi inte får stillestånd i onödan. Det kan röra sig om några veckor. Det var väl i princip så han tänkte nu också vilket inte var så smart då förstås, säger Sebastian Alcayna.

Det var i februari, drygt två månader senare, som det skulle visa sig. Bilen stod då på laddning vid ett vanligt vägguttag när den stannade vid 87 procent och vägrade starta, berättar Sebastian. De ringde då en bärgare som körde bilen till Mobility Motors i Sätra där de köpt och haft den servad.

Sebastian Alcayna är verksamhetschef på taxiåkeriet DriveMe Stockholm AB.

Domen kom fort. Verkstadens diagnostikverktyg visade att flera celler hade avvikande värden. De misstänkte att batteriet överhettats så pass illa att flera moduler tagit skada.

"Så kan det bli om man har snabbladdat för många gånger och sedan kört t ex motorväg. Batteriet bli (sic) då överhettat. Man kan se i panelen om batteriet börjar bli överhettat", skriver en anställd i ett mejl till Sebastian Alcayna som Recharge tagit del av.

Eftersom bilen då hade rullat förbi gränsen för Nissans batterigaranti på 8 år eller 16.000 mil skickade verkstaden två kostnadsförslag; Ett för att byta endast de skadade modulerna för 164.649 kronor, förutsatt att inga fler tagit skada. Det andra var för byte av hela paketet för 261.416 kronor.

Sebastian kontaktade Nissans kundtjänst som även de nekade honom garanti.

– De säger på mejl att det är helt uteslutet med garanti och även någon goodwill. Jag tror väl att problemet uppstått inom garantitiden men bara att det inte undersökts inom den. Sen är frågan vad exakt det står i garantivillkoren förstås, säger Sebastian.

Som förklaring till varför det hänt skickade kundtjänsten honom en bild på en sida ur Leafs ägarhandbok.

Sidan från Nissan Leafs ägarhandbok som Nissans kundservice skickade till Sebastian.

"Rapidgate" lär ha varit boven

"Rapidgate" är ett välkänt begrepp bland ägare av Nissan Leaf. När den andra generationen av Nissans pionjärelbil släpptes sent 2017 utlovade man en snabbladdningseffekt på max 50 kW vilket skulle ge en laddtid 0–80 procent på 40–60 minuter. Verkligheten var dock en annan, som Recharge och auto motor & sport kunde påvisa i test. Boven: en säkerhetsspärr som i sociala medier fått namnet Rapidgate.

Dagens generation av Nissan Leaf har nämligen problem med att dess batteripaket lätt kan överhettas om man snabbladdar det ofta, något som i längden kan korta dess livslängd. Till skillnad från de flesta av dess konkurrenter saknar Leafs batteripaket fortfarande ett aktivt kylsystem. Istället använder det passiv luftkylning, det vill säga att det inte ens har en fläkt.

För att skydda batteriet hade Nissan därför programmerat in denna "Rapidgate"-spärr som ströp laddeffekten till låga nivåer efter bara en eller två snabbladdningar. Det väckte irritation från både ägarna och vår testare eftersom det försvårade långresor. I Storbritannien fälldes till och med Nissan för vilseledande marknadsföring av Leafs snabbladdning på grund av spärren.

I mitten av 2018 uppdaterade Nissan därför Leafs mjukvara i Europa för att delvis ta bort spärren. Men, den lösningen öppnade för nya problem, menar den finske Leaf-entusiasten och elbilsmekanikern Daniel Öster som på deltid driver verkstaden och YouTube-kanalen Dala's EV Repair. Nu finns nämligen risken att batterierna överhettas katastrofalt.

Sebastians taxibils öde är dock inte vanligt, skriver Daniel Öster i ett mejl till Recharge.

– Detta är nog främst ett problem för taxibilar, jag har inte stött på någon privatkörd bil som skulle blivit så pinad. Det kräver nog 3–5 snabbladdningar per dag över flera månader för att skada batteriet, skriver han till Recharge.

Han har själv bytt batteri på två äldre taxi-Leafar som råkat ut för allvarlig överhettning.

– Jag har reparerat två taxibilar redan, kunden passade på att uppgradera batteriet samtidigt. Slutkostnaden blev 55.000 kr för en uppgradering till 40 kWh.

Daniels priser ger honom dock inga större marginaler, enligt honom själv, och förutsätter att åtminstone några av de gamla batterimodulerna kan säljas vidare för återbruk i exempelvis solcellsanläggningar.

Oftast går dock affären runt, mycket tack vare att han kan hitta begagnade batterier på norska skrotar för mycket mindre pengar än vad Nissan vill ha för nya. Ett 40 kWh-paket likt det som sitter i Sebastians bil brukar gå på runt 5.500 euro, plus moms och frakt.

Att leta på skroten var ett tips som även Sebastian fick av Nissanverkstaden. Att hitta ett batteripaket i Sverige krävde dock lite tur.

– Det fanns inga batterier ute till salu så jag chansade och ringde till en bildemonterare i Örebro som sålde delar från en likadan Leaf. Då visade det sig att de hade ett men att det inte var demonterat ännu så det var därför de inte lagt ut det ännu. De ville ha drygt 100.000 för paketet, som förvisso bara gått 900 mil, säger Sebastian Alcayna.

Det tycker han inte heller känns rimligt för hans företag när frakt och installation tillkommer.

– I absolut värsta fall, att man inte vill hjälpa till med goodwill eller så, så hade jag kanske räknat på kanske 30–50.000 kronor. Det är vad jag förstått att det finns för i Japan där man har ett program för batteribyte på Nissan Leaf. Då är det att likställa med värsta fallet på en vanlig bil där toppen eller växellådan går sönder, säger han.

– Men en sådan här reparation då sänker det hela kalkylen, då går det inte att köra elbilar. Då är det inget alternativ, vilket är väldigt olyckligt.

Nissan: "mycket ovanligt"

Recharge har sökt Nissan Sverige för en kommentar. PR- och kommunikationschefen Alexandra Österplan svarar att man inte kan kommentera enskilda fall, men likt Daniel Öster framhåller man att det är "mycket ovanligt" att hela batteripaketet behöver bytas ut på Leaf.

– Aktiv batterikylning finns inte på Nissan Leaf eller e-NV200. Konsekvensen kan bli att när man kör långa sträckor (över 50-60 mil) i hög hastighet (över 90 km/tim) och snabbladdar upprepade gånger (från 3-4 gånger) går inte snabbladdningen lika fort då batteriet är varmt. Bilens säkerhetssystem ser till att laddningen sker mer långsamt för att skydda batteriet från slitage. Detta är således inget fel på bilen utan en helt normal säkerhetsåtgärd för att skydda batteriet. Laddningen kan därmed ta lite längre tid men påverkar bara den som kör snabbt,  långa sträckor och snabbladdar ofta, skriver Alexandra Österplan i ett mejl till Recharge.

– Generellt gäller att om ett elbilsbatteri blir överhettat på grund av att bilen snabbladdas ofta och vid upprepade tillfälle i följd och om det är fara för överhettning av batteriet kommer bilen tidigt göra föraren uppmärksam genom att en varningslampa i bilen tänds. Då ska föraren kontakta sin auktoriserad Nissanverkstad för åtgärd. Det är också av största vikt att ägaren av bilen gör de obligatoriska servicarna, hos en auktoriserad Nissanverkstad, och får en statuskontroll av batteriet, ett serviceprotokoll samt en stämpel i serviceboken – där det klart och tydligt framgår vad som är gjort och vad som är kontrollerat.

Mjukvaruuppdateringen som delvis tog bort "Rapidgate"-spärren ska inte ha påverkat Leafs batterilivslängd, menar hon.

– Nissan arbetar ständigt med att uppdatera och förbättra våra produkter och tjänster för att leverera högsta kvalitetsupplevelse för våra kunder. Det är alltså inte något fel med fordonets ursprungliga programvara men för Leaf MY2018 har Nissan introducerat en mjukvaruuppdatering som maximerar snabbladdningen utan att det påverkar batteriets livslängd. Bilen har fortfarande en säkerhetsfunktion som slår på när batteriet når en viss temperatur för att garantera batteriets livslängd och kvalitet och vissa kunder upplever en bra effekt av uppdateringen, medan andra upplever en mindre. Allt är beroende av batteritemperaturen, vilket påverkas av utetemperatur, hastighet, topografi, antalet snabbladdningar i följd etc.

Taxiåkeriet har nu tagit kontakt med en fristående specialistverkstad i Stockholmsområdet. Förhoppningen är att denna ska kunna laga deras Leaf för en mer överkomlig summa. Annars blir det i värsta fall till att sälja den två år gamla bilen för skrotpengar, menar Sebastian Alcayna.

Nissan borde ta detta på goodwill.
250
36
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.