Nya förmånsregler: ”Gynnar Östermalm på övriga landets bekostnad”

Regeringen kör över alla remissinstanser när de lägger fram ett oförändrat förslag om justerade förmånsvärden. De nya reglerna för ska ge 2,3 miljarder extra i statskassan och innebär att bilar som kostar under 650.000 kr får höjt förmånsvärde. Samtidigt får lyxbilar sänkt förmånsvärde.
Annons

Det blir i genomsnitt 9.000 kronor dyrare per år att skaffa förmånsbil efter den 1 juli 2021 om regeringens förslag till justerad bilförmån går igenom riksdagen – vilket är troligt.

Regeringen anser att dagens förmånsvärden är för låga och gör det billigare att ha förmånsbil än att köpa en bil privat. Därför justeras två parametrar i beräkningen av förmånsbilar.

Bilar som kostar under 650.000 kronor får höjt förmånsvärde. För genomsnittsbilen är höjningen 34 procent. Dyrare bilar som kostar över 650.000 kronor får sänkt förmånsvärde. 

För elbilar och laddhybrider sätts förmånsvärdet utifrån priset på en motsvarande bil utan elektrifiering. En elbil kan alltså kosta över 650.000 kronor och ändå få höjt förmånsvärde.

Det här förslaget går stick i stäv med Skatteverkets förslag som i stället gör normalt prissatta elbilar billigare att ha som förmånsbil på bekostnad av de dyraste.

Regeringen räknar med att få in 2,3 miljarder kronor extra i statskassan när dagens tjänstebilsflotta är utbytt. Med de nya reglerna vill de också minska bilförsäljningen. 

Flera remissinstanser håller med om att det här kommer att påverka nybilsförsäljningen negativt, men ser inte det som en fördel; Antalet förmånsbilar kommer att minska och fler kommer istället att köra en äldre privat bil med större utsläpp, menar man.

Om 10 procent av förmånstagarna avstår att skaffa ny förmånsbil innebär det 1,5–2 procent minskad nybilsförsäljning, beräknar Finansdepartementet.

BILPRIS inkl moms

250.000

300.000

350.000

400.000

500.000

Förmånsvärde idag

42.155

46.842

51.530

61.195

81.570

Skatt per månad*

1.834

2.038

2.242

2.662

3.548

 

 

 

 

 

 

Nytt förmånsvärde

54.592

61.767

68.942

76.117

90.467

Höjning

29,5 %

31,9 %

33,8 %

24,4 %

10,9 %

Skatt per månad*

2.375

2.687

2.999

3.311

3.935

Skattehöjning/mån

541

649

757

649

387

Nya förmånsregler:
Bilar som kostar kring 350.000 kr för högst höjning av förmånsskatten. Bilar över 650.000 kr för sänkt förmånsvärde.

Förmånsvärdet för elbilar och laddhybrider sätts utifrån priset på en motsvarande bil utan elektrifiering. En elbil som kostar mer än 650.000 kronor kan därför få höjt förmånsvärde eftersom motsvarande konventionell bil har ett pris som ligger under brytpunkten.

”Konstig socialdemokratisk politik”

Tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor AB har varit en av remissinstanserna och är ytterst förvånad att regeringen lägger fram ett oförändrat förslag till riksdagen.

– Jag kollar minsta kommatecken, men kan inte hitta någon ändring. Det är märkligt att en socialdemokratisk finansminister lägger fram en proposition som gynnar lyxbilar på Östermalm, men missgynnar vanligt folk som behöver bilen i sitt arbete, säger Ronny Svensson.

I sitt remissförslag har Ronny pekat på att förmånsbilar inte bara fungerar som en förmån utan också som ett arbetsredskap som är anpassat efter arbetsuppgifterna. Med andra ord kan många inte avstå från att ha förmånsbil, och en förmånsbil som kanske är större än de privata behoven kräver. Att ha en ren företagsbil som är parkerad på jobbet och inte får användas privat är inte heller möjligt för alla.

En annan invändning är att många anställda är med och betalar sin förmånsbil med ett löneavdrag. För dem blir det helt ointressant att ha förmånsbil framöver.

Ronny Svensson anser att det nuvanrande systemet för bilförmån har många brister, och gynnas inte av regeringens justering. Skatteverkets motförslag där det finns fasta rabatter för olika sorters miljöbilar är däremot klockrent, enligt Ronny.

– Skatteverkets förslag löser många problem som vi brottats med under 15 år, att regeringen inte omfamnar det förslaget är obegripligt.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen