Biltestarbloggen: Volvos nya hopplösa hemsida

Vad har hänt med Volvos uppdaterade hemsida och vad tror de om sina kunder egentligen?

Biltestarbloggen: Volvos nya hopplösa hemsida

Det här är inte första gången vi internt har beklagat oss över Volvos nya hemsida, men när vi nu testade V60 Recharge blev det åter uppenbart hur dålig den har blivit. Som en del av jobbet är vi nämligen tvungna att använda tillverkarnas hemsidor ganska mycket för att söka efter information, till exempel för att hitta vad som ingår bland standardutrustningen.

Volvos nya sajt känns för det första anpassad efter folk som inte vet något om varken bilar eller deras modellprogram. Är det så man föreställer sig sina kunder numera? Om man vill läsa på om en specifik modell får man inte längre en sortering över Volvos bilar.

Först måste man istället välja vilken typ av bil man letar efter, om det är en familjebil, suv eller laddhybrid och så vidare. Därefter kommer man till en generell informationssida som berättar exempelvis hur laddhybrider fungerar. Först efter att ha scrollat sig förbi all den informationen kan man välja den modell man är intresserad av.

Navigeringen känns ineffektiv och anpassad för fler sidvisningar snarare än att hjälpa besökare fram till vad de letar efter.

Apropå att hitta vad som ingår bland standardutrustningen. Jag antar att det inte bara är motorjournalister som kan vara intresserade av att veta det. Men försök hitta den informationen på Volvos hemsida. Djupt in i någon meny kan man få fram vilka finesser som finns till en modell, men det står inget om huruvida det är standard eller tillval. Inte ens i konfiguratorn går det att få fram en förteckning över standardutrustningen på en modell. Riktigt uselt. 

Just bygg bil-funktionen har också en del egenheter. Numera måste man till exempel välja utrustningsnivå till sin bil innan man väljer motoralternativ. Vi kanske har missat en ny verklighet där ute, men vem utgår från utrustningsnivå som grund för den modellversion man väljer framför motoralternativ? Inte ens normbrytande Tesla har det upplägget.

Vid tangentbordet,
John Eriksson

Läs allt på sajten: Bara 49 kronor i månaden – digitaltidning ingår!
Jag tycker att Volvos nya hemsida är bra.
15
242
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.