Så många kör med släckta bakljus i mörkret

2011 infördes en regel inom EU som tillåter DRL, Daytime Running Lights. Med ljussläget ”Auto” kan ljusstyrkan fram vara svagare än halvljuset (varselljus) för att...
Annons

2011 infördes en regel inom EU som tillåter DRL, Daytime Running Lights. Med ljussläget ”Auto” kan ljusstyrkan fram vara svagare än halvljuset (varselljus) för att spara energi och baktill kan det vara helt släckt.

När mörkret faller är det däremot många bilar som fortsätter med släckta bakljus. Detta eftersom de inte alltid tänds i autoläget – trots att bilen tänder halvljusen och instrumentbelysningen när det är mörkt. Det säkraste är att alltid köra med ljusvredet inställt på halvljus.

Det är förarens ansvar att se till att belysningen är rätt. Släckta bakljus kan ge 3.000 kronor i böter.

Riksförbundet M Sverige har för andra gången undersökt hur vanligt det är med släckta bakljus. 24.166 fordon kontrollerades över hela landet, fem procent hade släckta bakljus i mörker och skymning. 21 procent hade släckta bakljus i dagsljus.

I Göteborg var man sämst på att ha tända baklyktor i skymning och mörker. Vid mättillfället var det så hög andel som 33 procent som hade släckta bakljus. Undersökning genomfördes under vecka 7–9 2021 på 24 orter i Sverige.

Så många kör med släckta bakljus i mörkret

Siffrorna kan kännas nedslående, men M Sverige ser en positiv utveckling. När de 2018 genomförde motsvarande undersökning körde 15 procent med släckta baklyktor i mörker.

– Det är glädjande att konstatera att det har skett en förbättring med 10 procentenheter på tre år. Men det är fortfarande alldeles för många som utgör en trafiksäkerhetsrisk genom att köra med släckta baklyktor när det är mörkt ute, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

Så säger lagen

Fordon ska visa rött ljus bakåt. Vitt ljus bakåt får endast användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.

Vid färd på väg ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Om föreskrivna varsellyktor används på en bil under dagsljus, behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.

Baklyktor ska vara tända i mörkergryningskymning och när vädret är dåligt (till exempel i regn, dimma, snöfall).

Att köra med släckta baklyktor under ovan beskrivna omständigheter kan ge böter om upp till 3.000 kronor.

Källa: Åklagarmyndigheten

Annons
Annons
Rulla till toppen