Mini Electric Pacesetter är Formel E:s nya säkerhetsbil – Förhandstitt på elektriska JCW GP?

Racingserien Formel E:s säkerhetsbil ska vara en Mini i år. Tillverkaren menar att det rör sig om en "one-off", men kan det snarare vara ännu en förhandstitt på vad som komma skall?

Mini Electric Pacesetter är Formel E:s nya säkerhetsbil – Förhandstitt på elektriska JCW GP?

Mini Electric Pacesetter inspired by JCW är det fulla namnet på Formel E:s nya säkerhetsbil som mångt och mycket ser ut som en lite extremare Mini John Cooper Works GP med färgglada fälgar, tävlingsbur, en stor skopa dekaler och inga avgasrör.

Inte så olikt den kamouflerade prototypbilen vi fick se Nürburgring-foton på i december, med andra ord.

Till skillnad från sist avslöjar dock den BMW-ägda brittiska tillverkaren en hel del konkreta detaljer nu, som till exempel vilken drivlina man använt. Det rör sig tyvärr inte om något häftigare än exakt samma framhjulsdrift och 184 hästar och 270 Nm från en BMW i3s-elmotor som i dagens Cooper SE.

Trots det ska Mini Electric Pacesetter inspired by JCW (puh) kunna klara av sprinten 0–100 km/h sex tiondelar snabbare än vanliga Cooper SE; 6,7 sekunder ska det ta nu. Detta tack vare ett "rigoröst" viktminskningsprogram som skalat av hela 130 kg. Någon tjänsteviktssiffra har man inte delat med sig av men den bör i sådant fall ligga på som bäst 1.235 kg.

Bland annat har man kastat ut baksätet (likt JCW GP), de inre dörrhandtagen och bilens infotainmentsystem. Istället sitter det nu en kolfiberpanel på instrumentbrädan med ett par uppmaningar till föraren om att "vara försiktig" och "hålla sig frisk".

Dessutom har man strösslat med flera 3D-printade delar. Bland annat sätena till bilens två skalstolar.

Chassimässigt har Mini monterat en uppsättning trevägs justerbara coilover-stötdämpare för att uppnå "maximal gokartkänsla". Dessutom har man ändrat länkarmsfästena och vidgat spårvidden med 10mm, något som ger skäl till de breddade skärmarna.

Bromsarna som ska få stopp på Mini Electric Pacesetter är lånade från Mini John Cooper Works GP vilket innebär att det är fyrkolvsok fram och enkolvsok bak.

De speciella 18-tumsfälgarna är skodda i rejäla Michelin Pilot Sport 245/40R18-däck, som även används i fram på Formel E-bilarna. Det lär offra en del räckvidd, men så behöver inte heller Mini Electric Pacesetter kunna köras särskilt långt alls på en laddning – banorna som körs i Formel E är bara som mest drygt 3 kilometer långa.

Så kanske stämmer det att just den här bilen blir en one-off, som Mini bedyrar. Men likt sist när man delade bilder på en kamouflerad el-JCW GP så är märkeschefen Bernd Körber helt klart inne på att släppa något dylikt i framtiden. Mini ska nämligen bli helelektriskt framöver, även om datumet för det ännu är flytande.

– Budskapet är tydligt: Elektrifiering och John Cooper Works är en 'good fit', säger Bernd Köber i ett pressmeddelande.

Vad tror du, kan vi få se en Mini John Cooper Works "GPE" inom kort?

Tävlings-hundkoja på el – ja tack!
15
2
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.