Krönika: Vågar man köpa en bil med extrautrustning?

Många fräsiga funktioner kostar betydligt mer att laga än de kostade att beställa som extrautrustning. Det har jag dyrt fått erfara. Men även standardutrustning kan bli svettigt dyr att byta.

Krönika: Vågar man köpa en bil med extrautrustning?

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det är sällan jag blir skogstokig, men nu är det nära. I höstas dog min Heads Up Display på min Volkswagen Passat GTE. Styrdonet var trasigt och bara reservdelen kostar över 15.000 kronor. Och så några tusenlappar till för arbetet. 

Det kan jämföras med att Heads Up Display kostade 5.400 kronor att beställa, före rabatt.

Nu har samma fel inträffat igen. Suck.

Okej, saker kan gå sönder. Men är det verkligen rimligt med så höga priser och att reservdelen bara håller ett halvår?

Jag kollade med Volkswagens Sverige och fick ett långt välformulerat svar som i huvudsak går ut på att det är normalt att en enskild reservdel kostar mer än nypriset på hela funktionen. De hävdar att anledningen är att det kostar att ha delar på lager under lång tid.

I höstas var jag nere på Volkswagens huvudkontor i Tyskland för att prova några nya bilar. Jag åt lunch med Volkswagens försäljningsdirektör Jürgen Stackmann och passade givetvis på att fråga om priset på min reservdel. 

Han svarade: "Det låter inte rätt. Jag kan inte tänka mig någon annan reservdel än motorn som kostar så mycket. Vi får kolla upp det."

Är mannen helt okunnig eller var det bara ett sätt att ducka för frågan?

Volkswagen Sverige bekräftade sedan att jag hade rätt. Det var så jävla dyrt som jag sa.

Jag har länge tänkt "jaja" åt alla som sagt att de inte vågar köpa en ny bil eftersom det är så mycket dyrt som kan gå sönder. Men det ligger nog något i det.

Branschen säger själva att kvaliteten på komponenterna blivit bättre tack vare strängare lagkrav. Men en modern bil, särskilt en lite dyrare, innehåller så väldigt många funktioner att det nästan ändå är omöjligt att köpa en krångelfri bil.

För den förste ägaren är detta mest irritation då bilen täcks av garanti och maskinskadeförsäkring, Men sen då? Vågar man köpa en begagnad bil med extrautrustning?

Jag kan leva utan en Heads Up Display även om det känns surt att inte kunna använda något jag betalt för. Men om infotainmentsystemet går sönder? Eller elmotorn till stolen?

Min chef Alrik Söderlind är också förbannad. Du kanske har läst hans krönika om ett infotainmentsystem som kostar 35.000 kr att byta?

Många som läst krönikan har delat med sig liknande tråkiga erfarenheter till oss.

En läsare som kör en Volvo V90 tvingas punga ut med över 9.000 kronor plus hyrbil för att fixa en trasig baklykta.

En annan med en Hyundai Ioniq hade problem med backkameran. Priset: 35.000 kronor.

En 15.000-milaservice plus byte av ett glödstift skulle kosta 14.000 kronor hos märkeshandlaren. Hälften hos en annan auktoriserad verkstad.

Ett annat mejl kom in om en stackars Audi-ägare blev utskälld och idiotförklarad av verkstadschefen för att han var missnöjd med en reparation där bilen dog på väg hem från verkstaden. Batteriet satt löst och slog sönder säkringarna. Samtalet finns inspelat.

Alriks e-postlåda fylls snabbt med arga vittnesmål om höga verkstadspriser och dålig service. Vi är naturligtvis redan igång och gräver djupare i det här stinkande träsket.

Har du drabbats av en galet dyr verkstadsräkning? Mejla till oss på redaktionen och berätta!

Det är kanske hög tid att starta Verkstadsupproret? Vad tycker du?

 
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.