Oväntade vändningen: Utsläppsregler görs om och blir snällare

VDA-chefen Hildegard Müller är nöjd med det nya, avtrubbade förslaget för de kommande Euro 7-utsläppsreglerna: "EU-kommissionen har erkänt att ett förbränningsförbud skulle ha varit skadligt för klimatet."
Annons

2025 ska EU:s regler för bilars hälsofarliga utsläpp förmodligen skärpas ytteligare. Då väntas nämligen den nya så kallade Euro 7-standarden som tidigast ersätta dagens krångligt döpta Euro 6d ISC-FCM som trädde i kraft i januari.

Hur mycket de skärps är ännu inte klart och EU-kommissionen ska rösta på saken senare i år. I november ifjol kom man med ett förslag som väckte ett ramaskri från bilindustrin.

Bland annat har Audis vd Markus Duesmann meddelat att märket slutar med utvecklingen av nya förbränningsmotorer på grund av förslaget och kallat kraven i det för ”en enorm teknisk utmaning som samtidigt har väldigt liten klimatnytta” och något som ”sätter extrema restriktioner på förbränningsmotorn”.

Hildegard Müller, chef för den tyska bilindustriorganisationen VDA, menade till och med att förslaget i praktiken skulle innebära ett förbud. Förutom sänkta gränsvärden för kväveoxider och kolmonoxid innehöll förslaget en vidgning av temperatur- och höjdspannet utsläppstesten utförs i för att ge mer verklighetstrogna resultat. Dessutom skullekraven uppnås även när bilarna drar släp – helt omöjligt med en förbränningsmotor, menade Hildegard Müller.

– Med introduktionen av den planerade Euro 7-standarden kommer EU-kommissionen i praktiken förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025, sa hon då till DPA.

Trubbat förslag välkomnas

I dagarna presenterade kommissionens arbetsgrupp Advisory Group on Vehicle Emission Standards (AVGES framgent) ett reviderat förslag och det verkar som om bilindustrin och VDA fått sin vilja igenom.

– EU-kommissionen har erkänt att ett förbränningsförbud skulle ha varit skadligt för klimatet, säger Hildegard Müller i ett pressmeddelande från VDA, som sitter med i AVGES rådgivande nämnd.

Enligt VDA är problemet inte förbränningsmotorerna utan de fossila bränslena de idag i huvudsak förbränner.

De reviderade kraven är fortfarande 5–10 gånger hårdare än dagens Euro 6-standard. Trots det är alltså VDA nöjda eftersom de ligger ”inom gränsen för vad som är tekniskt möjligt”, enligt Hildegard Müller.

Bland annat har kraven på att utsläpptest ska utföras i kyligare temperaturer, på högre höjder och både med och utan släp tagits bort.

Att starta i backar med släp är inte genomförbart med samma låga utsläpp som vid normal körning på landsvägar.”, skriver organisationen.

Om det ursprungliga förslaget skulle träda i laga kraft 2025 skulle det förhindra ”den senaste och renaste generationen av bilar från att komma ut på marknaden och istället säkerställt att gamla bilar körs längre”, enligt VDA.

Därför menar Hildegard Müller att ”EU-kommissionen har erkänt att ett förbränningsförbud skulle ha varit skadligt för klimatet” genom att revidera sitt förslag.

Sista ordet är dock inte sagt. AVGES ska presentera ett slutgiltigt Euro 7-förslag i juni och beslutet ska sedan fattas i november. Det kommer sedan träda i kraft tidigast 2025.

Annons
Annons
Rulla till toppen