Vi kör Skoda Enyaq i Sverige: "Bättre kvalitetskänsla än i VW ID 4"

Vi kör Skoda Enyaq i Sverige: "Bättre kvalitetskänsla än i VW ID 4"

Tjena Alrik! Skoda Enyaq i Sverige, spännande! Vilken version kör ni?

– Innan jag svarar på dina frågor vill jag bara berätta att det kommer en Förnuft & Känsla-film där vi gör något man absolut inte ska göra …

– Hur som helst, vi körde 80-versionen med 180 hk, alltså det större batteriet men den mindre motorn. Märkligt nog har Skoda 180 hk medan VW ID.4 har 170 hk på sin svagare version, alla har dock samma vridmoment.

Ni har ju kört ID4 tidigare, vilken är den största skillnaden?

– Det handlar vad jag vet enbart om design och finesser. Rent tekniskt är det samma byggstenar som i några fall justerats på olika vis. Skodan är lite längre och har lite större bagageutrymme och interiören är mer "vanlig bil", det vill säga mer knappar istället för att allt ska styras via skärmen. Jag tycker att det är enklare som Skoda har löst det. Och kvalitetskänslan var högre i den Skoda vi körde än de ID.4 jag har kört.

Vad är det bästa med Enyaq?

– Jag gillar absolut eldrivlinan som är överlägsen förbränningsmotorerna när det gäller respons och gångkultur. Bortsett från det är komforten riktigt bra med adaptiv fjädring som vi hade i testbilen. Goda utrymmen, snygg design – tycker jag – samt ekonomin. Det är numera billigare att köra Enyaq än en jämförbar laddhybrid i samma storlek. Krocktestresultatet är också riktigt bra.

Vad är det sämsta med Enyaq?

– Basversionen har pinsamt låg laddeffekt: 50 kW. Jag förstår inte hur man tänker här, det känns primitivt – Kia och Hyundais kommer med över 200 i max laddhastighet, till hösten. Man måste betala 5.500 för att få lite högre effekt, 100/125 – vilket fortfarande är hälften mot vad koreanerna kommer att ha.

– För det första tycker jag absolut inte att man ska sälja bilar med så låg effekt som 50 kW – vad är skälet till det? Vi är inne i 2021, inte 2018. Varför vill inte vag-koncernen ligga mer i framkant här?

– Sedan ska man absolut undvika den mindre batteriversionen, privatleasingkostnaden är 150 kr högre för den med större batteri, som inkluderar värmepump och utrustning för 50 000 kronor. Jag tycker inte heller att man ska köpa denna bil, utan privatleasa, om man inte tar den som tjänstebil.

– Att man måste betala extraabonnemang efter ett år, för att kunna ladda billigare hos Ionity är också riktigt dåligt. Det ska givetvis ingå i hela bilens livslängd. Varför tar man inte hand om kunderna bättre? VW är ju en del av Ionity. Köper man en Tesla ingår tillgång till Teslas snabbladdare till konkurrenskraftiga priser på el – under hela bilens livstid.

Håll utkik efter F&K-avsnittet med Skoda Enyaq som ni ser här och på Youtube snart!

Jag längtar efter filmen!
331
32
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.