Toyota återupplivar vätgasmotorn – och bekräftar GR Corolla-ryktena?

Toyota dammar av vätgasmotorn för att tävla med en i en Corolla. Motorn tycks vara baserad på bensinmotorn i GR Yaris. De seglivade ryktena om en stundande 300-hästars "GR Corolla" kan därmed stämma.

Toyota återupplivar vätgasmotorn – och bekräftar GR Corolla-ryktena?
Toyota har tagit fram en vätgasdriven turbo-trepip som ser mycket bekant ut.

Även om det idag talas mer om bränsleceller när det kommer till vätgasdrift så handlade många tidiga satsningar på bränslet under 1900-talet snarare om att använda det i förbränningsmotorer.

Bland annat experimenterade japanska Mazda mycket med att driva sina wankelmotorer med vätgas under 90-talet och ända fram tills deras sista wankelmodell, sportbilen RX-8, lades ned 2012.

Även BMW tog fram en variant av 7-serien 2006 som hade en en vätgasdriven V12-motor, Hydrogen 7. Det spåret övergavs dock och nu har man istället en bränslecellsdriven X5 på gång.

Skälet lär vara att en bränslecell har en mycket högre verkningsgrad än en förbränningsmotor. Den kan omvandla omkring hälften av vätgasens energi till ström som sedan används för att driva en elmotor. En förbränningsmotor har snarare en verkningsgrad på 25–35 procent, särskilt om man räknar med drivlineförluster.

En vätgasmotor är dock ändå klart bättre än en fossildriven motor när det kommer till utsläpp. Likt alla förbränningsmotorer bränner den dock mycket små mängder motorolja hela tiden vilket gör att den inte kan anses vara helt utsläppsfri.

Väcker liv i tekniken

Toyota har nu dammat av vätgasförbränningsmotorn för en ny motorsport-satsning i Japan som inte bara är intressant därför (vi återkommer till det). Man har nämligen tagit fram en vätgasdriven, turbomatad motor på 1,6 liter och tre cylindrar som racingteamet ORC Rookie Racing nu ska tävla med i långloppsserien Super Taikyu.

Motorn ska monteras i en bil som baseras på modellen Corolla Sport (motsvarande Toyota Corolla halvkombi i Sverige) som ska göra sin tävlingsdebut redan 21–23 maj då ett 24-timmarslopp hålls på anrika Fuji Speedway.

En fördel med tekniken är att vätgas brinner fortare än bensin, något som enligt Toyota gör den nya motorn mycket responsiv. Projektet är annars huvudsakligen en del i företagets "strävan efter att förverkliga ett koldioxidneutralt mobilitetssamhälle", menar man.

ORC Rookie Racings blåvitgula GR Yaris i täten vid en Super Taikyu-deltävling.

Rykte om GR Corolla med 300 hästkrafter

Vad har detta med ryktena om en fyrhjulsdriven, rallyinspirerad "GR Corolla" att göra då? Toyota är ytterst sparsamma med detaljerna om sin trecylindriga vätgasmotor, mer än att dela animationen ovan och ange att den har en slagvolym på exakt 1.618 cc. Ett ganska udda mått som den delar med tillverkarens hittills enda turbomatade trepip: G16E-GTS i rallyspecialaren GR Yaris.

Samtidigt har den internationella motorpressen åter gått varm de senaste dagarna efter att  japanska Car Sensor publicerat nya uppgifter om en stundande fyrhjulsdriven "GR Corolla" med uppåt 300 hästkrafter (jämfört med GR Yaris 261 hk/360 Nm). Den bilen, som ska ha samma drivlina med en 6-växlad manuell låda och ställbar fyrhjulsdrift som GR Yaris, sägs nämligen komma till alla marknader.

Därför har ryktena väckt särskilt intresse i USA där Toyota valt att inte lansera GR Yaris, till många entusiasters förtret. Bland annat har namninsamlingar startats för att ändra på det, dock hittills utan verkan.

Car Sensor erfar dessutom att GR Corolla, eller Corolla Sport GRMN (som numera står för Gazoo Racing tuned by Meister of Nürburgring) som den ska heta i Japan, blir billigare än GR Yaris. Den japanska prislappen ska landa på motsvarande 272.000–311.000 kronor. I Japan går en ny Toyota GR Yaris idag loss för 308.000–355.000 kronor, enligt sajten.

Toyota Corolla GR Sport är idag den sportigaste modellen ... som inte bjuder på någon extra prestanda.

Att Toyota nu verkar ha fått G16E-GTS att passa i Corollan kan betyda att uppgifterna stämmer. Corolla bygger på den större plattformen TNGA-C och säljs idag endast med större fyrcylindriga motorer. Även om trepipen är mindre lär man ha fått lägga en del utvecklingspengar på projektet även för infästningen.

Att göra det utan avsikten att sälja det i bilhallarna vore olikt Toyota, världens största biltillverkare, som brukar utnyttja stordriftsfördelar till fullo. Exempelvis är GR Yaris något av ett lapptäcke: bottenplattan är i fram vanliga Yaris TNGA-B och i bak Corollas TNGA-C för att kunna montera den bakre drivningen.

Vad tror ni, kommer vi att få se en fyrhjulsdriven Toyota Corolla (med eller utan vätgasdrift) som fyller gapet Ford Focus RS lämnade efter sig och kanske till och med får Volkswagen Golf R-förare att svettas lite på banträffen?

Jag vill verkligen se en Toyota GR Corolla!
54
5
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.