Se förklaringen till varför Formel 1 inte använder stängd cockpit

Se förklaringen till varför Formel 1 och IndyCar använder olika förarskydd.
Annons

Sedan säsongen 2018 har samtliga Formel 1-bilar varit utrustade med en så kallad halo (skyddsbåge) som syftar till att skydda förarens huvud. Den var dock till en början kritiserad av många som ifrågasatte dess utformning, bland annat för att den täckte en del av förarnas synfält.

Men efter att den blev obligatorisk har den skyddat mot flera dödliga utgångar och hyllas numera som en av F1:s viktigaste säkerhetsrevolutioner genom tiderna. 

Charles Leclerc är en av förarna som räddats av halon efter att Fernando Alonsos McLaren kommit flygande över hans huvud på Spa-banan 2018. Även Romain Grosjean kan tacka FIA (det Internationella Bilsportsförbundet) då halon skyddade honom mot en fruktansvärd dödsfälla i Bahrain förra året. 

IndyCar använder sig istället av skyddsglas som påminner om det man använder i moderna stridsflygplan. Varför gör inte Formel 1 det samma? I filmen förklaras för- och nackdelar med de olika säkerhetssystemen och nämner även en hel del intressant fakta. 

Annons
Annons
Rulla till toppen