Svenska bilverkstäder anmäler vagnskadegarantin till Konkurrensverket

Systemet med vagnskadegarantier strider mot konkurrenslagen, menar Sveriges Fordonsverkstäders förening som skickat in en anmälan till Konkurrensverket.

Svenska bilverkstäder anmäler vagnskadegarantin till Konkurrensverket

Det världsunika systemet med tre års så kallad vagnskadegaranti som ingår i nybilsköpet har många år på nacken. Redan från starten 1954, när Volvo introducerade sin femåriga "PV-garanti", var det kontroversiellt. Det är nämligen egentligen en försäkring vars premie bakas in i nybilspriset och som köparen inte har möjlighet att välja bort eller justera.

Försäkringsinspektionen (sedan 1991 Finansinspektionen) drog direkt Volvo inför domstol för brott mot försäkringslagen men förlorade målet 1958. Volvo fick alltså rätt att fortsätta med sin vagnskadegaranti och med tiden tog fler märken efter. Idag har i princip alla märken på den svenska marknaden det, förutom till en del exklusivare vagnar (Porsche har inte någon vagnskadegaranti till sina sportbilar, exempelvis).

Nu vill branschorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders förening (SFVF) att systemet åter granskas. Föreningen har skickat in en anmälan till Konkurrensverket där man återigen hävdar att vagnskadegarantierna strider mot lagen – fast denna gång konkurrenslagens förbud mot konkurrensbegränsande samarbete.

SFVF menar att vagnskadegarantierna innebär ett missbruk av dominerande ställning. För att nyttja dem måste man nämligen vända sig till märkesverkstäderna, något som missgynnar de oberoende verkstäderna i landet. Det kan vara ett av skälen till att dessa har minskat i antal över tid, menar föreningen.

"Vagnskadegarantin hindrar kunderna från att själva välja hur de vill försäkra sin bil"

"Utöver följderna av minskad konkurrens har vagnskadegarantin i sig flera negativa konsekvenser för kunderna. Vagnskadegarantin hindrar kunderna från att själva välja hur de vill försäkra sin bil, det vill säga  omfattningen på försäkringen, nivån på självrisken samt vilket försäkringsbolag de vill vända sig till", skriver föreningen i sin anmälan.

SFVF hänvisar också bland annat till Konkurrensverkets egna utredning "Makten över bilen" som publicerades 2019. I den konstaterade myndigheten att den som köper en ny bil inte själv kan välja försäkringsbolag för vagnskada och heller inte får veta vad vagnskadegarantin kostar.

Marknaden för vagnskadegarantier domineras idag av försäkringsbolaget If, skriver SFVF. Med tanke på att det även under det för nybilsförsäljningen tuffa 2020 nyregistrerades drygt 286.000 bilar i Sverige (exkluderande så kallat "gråa" importer) rör det sig om en miljardbransch.

 
Bort med vagnskadegarantin!
140
130
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.