Vi provkör Sveriges första elkombi: ”En rikigt drömbil”

Reporter Magnus Fröderberg har fått nycklarna till en Porsche Taycan Cross Turismo och har provkört på rustika grusvägar i Roslagen.
Annons

Hej Magnus! Du har nu haft några timmar i vad som väl får kallas den första riktiga elkombin – hur är första intrycket?

– En riktigt drömbil! Jag har spenderat dagen på en blandning av grus- och landsvägar i Roslagen. Kort och gott är det en bil som har i stort sett allt: bekväm, snabb och tillräckligt rymlig. Jag kör instegsmodellen Taycan Cross Turismo 4 (med 476 hk när man använder Launch Control) som tillsammans med 4S troligtvis blir storsäljarna eftersom förmånsvärdet är relativt lågt.

Vad är det bästa med bilen?

– Det är definitivt det mycket fina chassit som lyckas med konststycket att vara både sportigt och bekvämt, beroende på lynnet hos föraren.

Vi provkör Sveriges första elkombi:
Det går att ligga raklång i bilen om man vill ta en tupplur på färden.

Hur är den som kombi?

– Det rymmer faktiskt rätt mycket. Till och med så att 181 centimeter jag skulle kunna sova i den med god marginal för huvud och fötter. Den funkar också utmärkt till vanliga vardagsbestyr för en familj, exempelvis en resa till Ikea.

Vi provkör Sveriges första elkombi:
Cross Turismo har ett särskilt körläge för grusväg.

Den heter ju trots allt Cross Turismo, hur är den på oasfalterad väg?

– En av de bästa bilarna jag har kört på en grusväg. Den slukar ojämnheterna, men har ändå fin karosskontroll och är inte alls lös i hullet.

Finns det något negativt att säga om den?

– Det finns ett mycket stort Men – den går tyvärr inte att få med dragkrok, utan bara cykelhållare. Kan nog vara en dealbreaker för många. En fullständig rapport med bilens alla upp- och nedsidor kommer inom kort på sajten, och såklart i pappersversionen av auto motor & sport.

Vi provkör Sveriges första elkombi:
Annons
Annons
Rulla till toppen