Toyotas vätgasracer visar upp sig – en förhandstitt på GR Corolla?

Toyota har tagit fram en vätgasdriven förbränningsmotor som ska få sitt elddop i den japanska 24-timmarsracingserien Super Taikyu i maj. Nu har tillverkaren delat både bilder och ett klipp på själva bilen.

Toyotas vätgasracer visar upp sig – en förhandstitt på GR Corolla?
Vätgas-Corollan tankas i ett pressfoto. Notera skärmbreddningen jämfört med vanliga Corolla – precis som på GR Yaris.

Förra veckan kom den oväntade nyheten att Toyota dammar av vätgasförbränningsmotorn för racing. Tillverkaren har tagit fram en turbomatad vätgas-trepip som av allt att döma baseras på bensinaren vi på ams redan bekantat oss med i busbilen GR Yaris.

När nyheten kom sades det inte mer om själva bilen motorn skulle användas i än att den skulle baseras på modellen Corolla Sport (motsvarande Toyota Corolla halvkombi i Sverige). Nu har man dock släppt bilder på bilen till synes tagna under några testvarv.

Enligt de tidigare uppgifterna ska bilen delta i 24-timmarsracingserien Super Taikyu vars säsongsöppning sker 21–23 maj på Fuji Speedway (vid foten av Japans högsta berg Fuji, därav namnet). För att vara petnoga är namnet på loppet det extremt långa Super Taikyu Series 2021 Powered by Hankook Round 3 NAPAC Fuji Super TEC 24 Hours Race (puh).

I Super Taikyu tillåts både FIA-homologerade GT3-, GT4- och TCR-tävlingsbilar och modifierade gatbilar samtidigt, om än i olika klasser förstås. Klassen ST-Q som vätgas-Corollan ska tävla i är för bilar som inte platsar i någon annan klass.

Masahiro Sasaki, Toyotas vd Akio Toyoda och Takuto Iguchi på segerpallen ifjol.

Toyotas vd Akio Toyoda ska dessutom själv stå för en del av rattandet. Han äger nämligen teamet som ska köra bilen, ORC Rookie Racing, och ifjol var han med och tog hem en klasseger (ST-2) i teamets blåvitgula GR Yaris tillsammans med de andra teamförarna Takuto Iguchi och Masahiro Sasaki.

Många människor i Japan associerar vätgas med explosioner. Så jag vill visa att det är säkert genom att köra i ett lopp själv, ska Akio Toyoda ha sagt vid en presskonferens enligt Toyotas egna nyhetskanal Toyota Times.

Dessutom har Toyota Times delat ett kort klipp på bilen när den kör ut från paddocken vid ett tidigare test (misstänker vi, med tanke på de olikfärgade karosspanelerna):

Tyvärr sker detta ganska lugnt och utan något hårdare gaspådrag men nog låter det inte så dumt i alla fall. Inte helt förvånande går det inte att höra på ljudet att motorn går på vätgas – ett bränsle som förbränns åtta gånger så fort som bensin och därför ger en klart förbättrad gasrespons, enligt Toyota.

Enligt Gazoo Racing- tillika Lexuschefen Koji Sato siktar man dock inte på någon seger i första hand. Bilen ska vara ordentligt nedtyngd med mätutrustning, trots allt.

– Med tanke på vikten, eftersom bilen kommer att bära ett stort antal mätinstrument, tror jag att vår första tävling otvetydigt lutar mot att vara mer som en verifieringsprov för att samla in data snarare än att vinna eller förlora, ska Sato ha sagt under samma presskonferens enligt Toyota Times.

Som vi tidigare spekulerat kan detta vara en förhandstitt på den hetare, troligtvis fyrhjulsdrivna och manuellt växlade, GR-versionen av Corolla som Toyota ryktas ha på gång. Skärmbreddningen på tävlingsbilen skulle utan vidare kunna platsa på en gatbil och får den att påminna om dagens GR Yaris.

Men, som med så mycket annat lär vi få vänta ett tag till för att se om ryktena stämmer.

Riktigt tuff!
37
3
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.