Checklista: Så undviker du att bli lurad av bilhandlaren – eller privatsäljaren

Vet du inte vad som gäller kan du bli lurad eller så missar du kanske det du har rätt till. Tillsammans med Wayke.se listar vi här de viktigaste punkterna!
Annons

Köper du bil av bilhandlare gäller detta:

Du har reklamationsrätt i tre år. Upptäcker du fel på bilen som inte var antecknade i varudeklarationen är bilhandlaren skyldig att åtgärda dessa – även om bilhandlaren skrivit att bilen inte säljs med några garantier. Du måste klaga inom två månader från att du upptäckt felet.

Reklamationsrätten gäller bara fel som man inte kunde förvänta sig, det är skillnad mellan att köpa en bil för 350.000 kronor och 50.000 kronor. Bilfirman är skyldig att åtgärda felen, ge dig ekonomisk kompensation eller så kan du häva köpet. Felet får inte vara orsakat av slitage eller felaktigt användande.

  • Lånebil. Om du måste ha bil under reparationstiden har du rätt till lånebil. Du har också rätt till ersättning för bärgning, inkomstförlust, ombesiktning eller felsökning. Ställ dina ersättningskrav skriftligt.
  • Du kan begära en varudeklaration som innehåller information om bilens skick.
  • Du har ingen undersökningsplikt. Du kan lita på vad som står i varudeklarationen och köpeavtalet.
  • Reparationer: Handlaren har två försök på sig att reparera bilen. Om samma fel uppkommer tre gånger har du rätt att häva köpet.
  • Du är skyddad av konsumentköplagen. Är handlaren ansluten till MRF följer de utslag från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Om det blir en tvist garanterar MRF att du får den ersättning som ARN rekommenderar.
  • ARN. Kommer du inte överens med bilföretaget kan du göra en anmälan till ARN. Det kostar inget att göra en anmälan och den normala handläggningstiden är sex månader. Detta är adressen till ARN, där du kan göra din anmälan: https://www.arn.se/konsument/
  • Du har alltid rätt att avbeställa en bil innan den har levererats till dig. Men det kan innebära att du måste täcka upp eventuella kostnader som bilhandlaren haft i samband med beställningen, oavsett om bilen är ny eller begagnad.
  • Kom ihåg att anteckna vad säljaren lovar och se till att det ni kom överens om finns i köpekontraktet. Vilken utrustning ingår? Vilka garantier lämnas? När ska bilen levereras och vad händer om bilen blir försenad? Muntliga löften kan vara svåra att bevisa vid en tvist.
  • Vilka garantier gäller? Fråga bilhandlaren och få allt skriftligt. Är det bilhandlaren som tar på sig garantin eller har man köpt in en garanti från en annan firma – det sistnämnda kan visa sig vara mycket sämre.
  • Hjälp med att klaga. Vill du ha hjälp med vilka rättigheter du har eller är du osäker på dina rättigheter. Kontakta din kommuns konsumentvägledning.
  • Ta ett kvitto på att du har betalat handpenningen.
LÄS MER: Köpa privat eller av handlare?

Om du köper privat:

  • Undersök bilen noggrant. Du har rätt att klaga om uppgifter som lämnats visat sig felaktiga, om en allvarlig skada dolts eller om säljare borde ha känt till skadan. Säljaren ska i så fall åtgärda skadan/ersätta dig/återta bilen. Skriv ner allt, ta inget på telefon eller muntligt. Blir det en tvist kan det gå till domstol. Kontrollera om du har rättsskydd via ditt försäkringsbolag.
  • Kontrollera om bilen har skulder.
  • Skriv (på) ett köpekontrakt – så att båda parter är överens om vad som gäller. Normalt gäller inte någon ångerrätt.
  • Kontrollera om det finns några garantier på bilen.
  • Försäkra bilen. Alla bilar måste ha Trafikförsäkring.
  • Anmäl ägarbytehttps://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Agarbyte/
Annons
Annons
Rulla till toppen