Tesla Gigafactory Berlin kan försenas till 2022

Både tysk byråkrati och amerikanska bomber har tidigare satt käppar i hjulet för Teslas fabriksbygge strax utanför Tysklands huvudstad. Enligt nya uppgifter kan vi få vänta tills nästa år innan den första tysktillverkade Tesla Model Y:n rullar av bandet.

Tesla Gigafactory Berlin kan försenas till 2022

Enligt den ursprungliga planen ska Teslas nya bilfabrik stå tillräckligt färdigt i Grünheide strax 3 mil öster om Berlin för att inleda den europeiska tillverkningen av Teslas elektriska crossover Model Y nu i juli.

Senast vi skrev om projektet i februari i år verkade det dock snarare som att det försenas till årsslutet (dock ej enligt officiella källor). Då nämnde även Tesla problem, bland annat med att efterleva lokala regler och bestämmelser, i en skrivelse till amerikanska SEC.

För några veckor sedan höjde företaget rösten, fast om den tyska byråkratin. Den invecklade processen med att få ut alla bygglov för projektet drog ut på tiden. Bland annat har den processen sinkats av att lokala miljöaktivister överklagat bygget av oro för att det ska leda till att områdets grundvatten förorenas och att det lokala djurlivet störs.

26 april kom sedan ett officiellt besked att man skjuter på den planerade produktionsstarten till slutet av året.

Uppgifter: Försenas till 2022

Nu sägs Elon Musk ha gett bygglaget ytterligare 6 månader på sig att slutföra projektet, rapporterar tyska Automobilwoche med hänvisning till anonyma källor. Förseningen ska bero på problem med att färdigställa fabrikens planerade batteriavdelning, som man ännu inte fått alla tillstånd för.

Därför kommer inte batteriproduktionen till Model Y:erna som ska byggas på fabriken kunna startas innan årsskiftet, enligt källorna. Cellerna som ska tillverkas där ska tillverkas på Giga Berlin lär vara de nya energitätare och kraftfullare 4680-cellerna (med en formfaktor på 46x80mm jämfört med dagens 2170-celler som mäter 21x70mm) som Tesla visade upp på sitt Battery Day-evenemang i höstas.

Förutom batteriavdelningen ska dock resten av projektet rulla på i god takt just nu, noterar Automobilwoche. Byggandet av huvudbyggnaden, tryckeriet och byggnaden där bilarna ska lackeras ska ha kommit långt.

När fabriken står helt färdig ska den ha en produktionskapacitet på 500.000 bilar om året och ha 12.000 anställda.

Arkivfoto.

Explosiva käppar i hjulet

Sedan det omksrivna bygget påbörjades i december 2019 har det varit många turer. I januari ifjol hittades exempelvis sju odetonerade amerikanska bomber från andra världskriget på markerna, något som än idag är ett vanligt problem vid byggprojekt i Tyskland. 1940–1945 fällde bara Storbritannien och USA uppåt 1,4 miljoner ton bomber på Tyskland och det uppskattas att det fortfarande finns tusentals ton med oupptäckta blindgångare kvar.

I oktober fick dessutom projektchefen Evan Horetsky (av kollegor kallad "Mr. Gigafactory", enlig tysk press) sparken under oklara omständigheter. Han har sedan dess tagit värvning hos Koenigsegg som industraliseringschef.

Den som väntar på något gott?
22
18
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.