Nya lösningen: Betala för laddningen med Easypark – så mycket kostar det

Easypark och Vattenfall inleder ett samarbete som ska underlätta elbilsladdning.
Annons

En av de stora utmaningarna med övergång till elbilar och elektrifiering är laddinfrastruktur. Det finns många aktörer som i många fall kräver flera appar, abonnemang, RFID-taggar och så vidare. Det är helt enkelt inte speciellt lätt att sätta igång en laddning om man aldrig har gjort det förut.

Nu kommer dock en lösning som i alla fall gör det smidigare när man ska ladda sin elbil på Vattenfalls laddnätverk InCharge. Vattenfall och parkeringsappen Easypark har nämligen ingått i ett samarbete där man kan betala för sin laddning via Easyparks app.

– Att hitta en lösning på ett problem som många elbilsförare upplever, och att dessutom göra det tillsammans med Vattenfall och InCharge som har ett brett laddnät på plats i Sverige är förstås väldigt roligt. Vi är glada att tillsammans med dem kunna underlätta vardagen för alla som kör eldrivet, säger Anders Bäck, Sverigechef på Easypark.

Betalningslösningen rullas ut successivt, och det finns på vissa håll redan på plats. Själva betalningen och igångsättningen av laddningen ska vara enkel.

Hur kommer betalning/start av laddning gå till rent praktiskt?

– Rent praktiskt så hittar man laddstationerna när man öppnar EasyPark-appen via kartvyn och kan då välja laddaren som man befinner sig vid. Man väljer laddare, snurrar upp önskad tid i appen, och kopplar i laddkabeln så går laddningen igång. När man avslutar laddningen så framgår det även på kvittot hur mycket laddning man fått, säger Anders Bäck.

Vad kommer det att kosta för användarna?

– Kostnaden för laddningen visas på respektive laddpunkt och priset per kWh eller minut är samma som via InCharge, utöver det kan det tillkomma en serviceavgift för EasyPark beroende på vilket avtal kunden har med EasyPark, avslutar Anders Bäck.

Annons
Annons
Rulla till toppen