Stopp i Torslandaverken – på grund av chipbrist

Volvo Cars har tidigare fått pausa sin bilproduktion i båda Kina och USA. Nu drabbas även fabriken i Torslanda som tvingas hålla stängt hela nästa vecka.

Stopp i Torslandaverken – på grund av chipbrist
På Torslandafabriken byggs det normalt sett dagligen omkring 1.250 bilar av Volvos SPA-plattformsbaserade 60- och 90-serier.

Den globala bristen på halvledare, som används för att tillverka datorchip, fortsätter att ställa till det för hela bilindustrin som tvingas stoppa sin produktion i väntan på delar. Den tyska chiptillverkaren Infineon uppskattar att krisen kommer att leda till att 2,5 miljoner färre bilar byggs bara i år, rapporterar Bloomberg.

Och mer kan det i värsta fall bli. Den amerikanska techjätten Intels vd Pat Gelsinger menar i en intervju med CBS News att det kan ta "ett par år" innan man kan bemöta marknadens stigande efterfrågan för datorchip. Enligt honom kan det dröja flera månader innan problemen man har nu med tillgången börjar lätta.

Även Volvo Cars har tidigare tvingats införa produktionsstopp på sina fabriker i Kina och USA. Nu har problemen dessutom till slut nått Torslanda-fabriken här i Sverige. Nästa vecka, som bara består av tre arbetsdagar på grund Kristi himmelsfärd, ska därför produktionen stoppas helt, något Göteborgs-Posten var först med att rapportera.

En källa med insyn i företaget berättar för ams att produktionen istället ska upptas i augusti då de fabriksanställda kommer erbjudas att jobba under sin ordinarie semestervecka – mot en extra betalning på 15.000 kronor. Uppgifterna matchar de som rapporterats av GP som också hänvisar till anonyma källor på företaget.

Volvo tror att situationen kommer se bättre ut redan under det tredje kvartalet, vilket är varför man flyttar de 'tappade' dagarna dit.

Chipkrisen briserade först i Kina redan i slutet av ifjol då bland annat Volkswagen fick införa produktionsrestriktioner vid sina anläggningar i landet. Förutom produktionsstopp har bristen på chip lett till att flera tillverkare plockat bort tillval på sina modeller.

Bland annat har Nissan slutat montera navigationssystem i "tusentals" bilar som normalt sett skulle ha dem, rapporterar Bloomberg. Deras allianskamrater på Renault har också plockat bort den digitala instrumentskärmen som tillval på coupésuven Arkana som nu är på gång till Europa. När vd Luca de Meo frågades om krisens påverkan under en presskonferens idag lät han dock inte särskilt oroad.

– Vi har påverkats som alla andra, sa de Meo.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.