Japp, formelbilsracing även denna helg

Ny helg, ny racing. Joakim Dyredand guidar dig inför helgens F1-lopp och svenska insatser i brittiska F4 samt Formula Regional European Championship.

Japp, formelbilsracing även denna helg
Både Joel Granfors och Dino Beganovic tävlar i helgen.

Vi börjar i Storbritannien, för där är det premiär. Närmare bestämt för brittiska F4-mästerskapet. Här kör 17 förare från åtta länder och du ska hålla ögonen på seriedebutanten Joel Granfors.
 
Granfors, som är regerande mästare i de båda svenska juniorserierna Formula Nordic och Aquila Synergy Cup, är redo att påbörja en ny spännande fas i karriären utanför våra gränser. Synd tycker jag, som haft förmånen att träffa och podieintervjua Joel på de helger som Formula Nordic var en av supportklasserna till STCC.

- Jag ser väldigt mycket fram emot den här helgen och min debut i internationell racing, säger Joel Granfors. Det är detta vi har väntat på i flera månader. Jag känner att jag har kommit in bra i allting här borta och jag är oerhört tacksam för den här chansen.


Joel Granfors.

Joel Granfors.

Granfors kommer till start för regerande brittiska F4-mästarna Fortec Motorsport. Den 15-årige Gillberga-sonen tar plats i stallets föraruppställning bredvid kartingvärldsmästaren Oliver Gray och återvändande James Hedley, som vann fyra race i mästerskapet i fjol.

Loppet går på Thruxton Circuit strax utanför Southampton – och det blir full fart direkt från start, bokstavligen, på kalenderns snabbaste bana.

Årets säsong går att följa via livetiming och löpande rapporter på www.joelgranfors.com. Streaming är tyvärr inte tillgängligt i Sverige.

Tider för helgen (svensk tid):
Lördag 8 maj
Kval: 11.40–12.00
Race 1: 16.25–16.45

Söndag 9 maj
Race 2: 13.20–13.40
Race 3: 17.30–17.50

Nästa svenskinsats står Dino Beganovic för, men han kör Formula Regional European Championship by Alpine (puh!) på Circuit de Barcelona-Catalunya. Serien är alltså supportklass till F1 – och F1-teamcheferna håller givetvis koll på de unga talangernas framfart, för att hitta framtidslöften. 

Dino hade en fartmässigt lovande, men delvis frustrerande, premiär på Imola för tre veckor sedan. Ferrari-junioren var snabbaste rookie i båda tidskvalen, och låg på fjärde plats i helgens avslutande race innan en sammanstötning med en konkurrent grusade möjligheterna till pallplats.

- Jag känner mig självsäker, säger Dino Beganovic. Det är skönt att ha första racet i ryggen och veta att vi är med i matchen. Jag tar med mig det positiva från Imola, och ska försöka förbättra det som var mindre bra. Vi testade i Barcelona under försäsongen, så jag kan banan och gillar den. Jag är redo!

Dino Beganovic.

Dino Beganovic.

Startfältet är stort, hela 33 bilar, vilket gav ständig action i premiären. Det lär upprepa sig i Barcelona, där schemat är något kortare. Dino ligger på plats 11 i totaltabellen och på fjärde plats bland rookies.

- Det kommer bli en lite större utmaning med bara en träning, som dessutom är tio minuter kortare, konstaterar Dino Beganovic. Vi måste vara på tårna direkt från första stund, men teamet har stor erfarenhet och vi har en plan. Det är svårt att köra om på den här banan, särskilt nu med nya Kurva 10 [som omprofilerats inför den här säsongen], så kvalet blir extra viktigt och vi får inte många varv på oss där heller. Det gäller att anpassa sig snabbt i helgen.  

Streaming, timing och resultat hittar du på www.dinoracing.se och tävlingarna sänds även på YouTube (sök på Formula Regional European Championship by Alpine. Nej, du behöver inte skriva hela romanen för att hitta rätt).

Tider för helgen (svensk tid):

Fredag 7 maj
Fri träning: 09.00–09.40
Kval 1: 12.55–13.10
Kval 2: 16.25–16.40
Lördag 8 maj
Race 1: 13.30 (30 min + 1 varv)
Söndag 9 maj
Race 2: 10.50 (30 min + 1 varv)

Nu till F1, som alltså kör på samma bana i Spanien. Här kan startfältets flesta förare köra med förbundna ögon med tanke på hur många försäsongstester som har genomförts här. I år är det jubileum, F1 har kört GP här 30 år i rad.

Men det har väl knappast varit de mest underhållande loppen som gått här, inte under de rådande reglementets tid i alla fall. Det finns helt enkelt för få omkörningsmöjligheter.

Fjolårets varvrekord av Valteri Bottas (1.18,183) kommer kanske att ryka, trots årets "långsammare" bilar. Som Dino nämnde ovan har kurva 10 byggts om, och även om varvet är 20 meter längre är den nya dragningen snabbare.

Utropstecknet #1 i förra veckans race i Portugal var, för min del, Alpine som verkligen såg ut att ha hittat fart. Men kommer Ocon kunna slå Alonso även på hans hemmaplan? Spännande!

Missa inte detta glödheta erbjudande!

Även Aston Martins Vettel chockerade med bra fart i Portugalkvalet. Den här helgen har hans bil samma uppdateringar som Strolls bil fick redan förra helgen. Ska det ge utdelning?

Hamilton (Mercedes) leder nu på 69 poäng, med Verstappen (Red Bull) på 61. Ska de två fortsätta att turas om med att ta första- respektive andraplats? Och vem kammar hem den lilla men kanske i slutändan avgörande poängen för loppets snabbaste varv?

Jag vill också hålla fram Lando Norris (McLaren) som håller tredjeplatsen i VM-tabellen. Han har 37 poäng, medan hans erfarne och nye stallkompis Ricciardo återfinns på sjunde plats med 16 poäng. Den fajten är högintressant.

Vill du ladda upp lite extra inför helgen, lyssna gärna på Forza Motorsport Podcast, där jag medverkar tillsammans med Anders Löfström, Christian Ridderstolpe och Jacob Engelmark. Vi släpper ett nytt avsnitt varje måndag kväll – och i helgen kör vi kortpodd med våra funderingar efter att ha sett träningar och kval.

TV-tiderna för V Sport Motor och Viaplay är följande:

Fredag 7 maj
Träning 1: 11.25
Träning 2: 14.55

Lördag 8 maj
Träning 3: 11.55
Kval: 14.40

Söndag 9 maj
Race: 14.00
Highlights: 21.00 (TV10)

Visst ja, jag höll på att glömma en serie. Formel E kör faktiskt i Monaco i helgen, på F1-slingan så att säga. Detta är första gången Formel E kör på en "F1-bana" eller vad vi nu ska kalla denna klassiska stadsbana. Tävlingen går på lördag och sänds på Eurosport och till viss del på YouTube.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.