Gordon Murray om V12-motorns framtid: ”Så länge lagen tillåter”

Gordon Murray Automotive, den lilla brittiska biltillverkaren bakom superbilen T.50, säger att man vill fortsätta med dess Cosworth V12-motor som varvar 12.100 r/min så länge som möjligt. Samtidigt satsar Murray nu stort på elbilar och har redan börjat utveckla en egen elbilsarkitektur.
Annons

Lika känd för sina Formel 1-bilar och superbilen McLaren F1 som sitt ständiga bärande av hawaiiskjortor är han, den legendariske brittiske bildesignern Gordon Murray. Sedan några år tillbaka driver han den egna biltillverkaren Gordon Murray Automotive (GMA) som lär har dykit upp på de flesta bilentusiasters radar när man visade upp superbilen T.50 med sugfläkt, ratten i mitten och en Cosworth V12 som varvar otroliga 12.100 r/min.

Och det verkar gå bra. Alla 100 exemplar av T.50, som först visades upp i augusti, är sedan länge tingade. Sist vi hörde något var även snart alla 25 av den ännu extremare (men ej gatlegala) banräserversionen T.50s Niki Lauda som nyligen avtäcktes reserverade.

Gordon Murray om V12-motorns framtid:
Den föredetta Brabham- och McLaren-designern Gordon Murray med sin näst senaste skapelse: superbilen T.50.

I dagarna gick moderbolaget till GMA, självfallet kallat The Gordon Murray Group (GMG), ut med att man ska expandera. Totalt ska man investera 300 miljoner brittiska pund, eller 3,54 miljarder kronor, för att bland annat bilda ännu en till division i gruppen: Gordon Murray Electronics (GME) som ska ta fram ”avancerade och innovativa” elfordon.

Elbilar är dock inget nytt för den erfarne bildesignern. Gordon Murray har tidigare sysslat med eldrift under det äldre GMG-bolaget Gordon Murray Design (GMD, grundat 2007). 2011 visade man upp den elektriska citybilen T.27, som baseras på den tidigare besindrivna T.25. T.27 vägde endast drygt 550 kg och uppgavs ha en räckvidd på 16 mil trots ett ynka 12 kWh stort batteri – en än idag imponerade siffra.

Gordon Murray om V12-motorns framtid:
Äntligen på gång? 2011 visade Gordon Murray Design upp den superkompakta stadselbilen T.27 som byggs helt i kolfiber med tydliga Formelbilsinfluenser.

Den nya satsningen med GME hoppas Gordon Murray ska mynna i framtagandet av ”världens mest lättviktiga, energieffektiva och avancerade elfordon”, säger han i ett uttalande. Man ska ha redan ha startat projektet med att ta fram en egen elbilsarkitektur för citybilar och budbilar. Den första citybilen man tar fram blir dock klart större och rymligare än T.27, vars ”skateboard”-plattform iStream den ska bygga på.

– Målen som vi har satt för det här fordonet och oss själva är ganska tuffa. Vi talar om en ganska liten suv i B-segmentet som är omkring 4 meter lång med plats för fyra eller fem personer. Och vi siktar på att vara en tredjedel lättare än konkurrenterna med C-segmentsutrymme i en B-segmentsbil, säger Gordon Murray i en intervju som Forbes tagit del av.

– Vi har satt ganska tuffa mål för oss sjävla men vi tror att vi kan komma rätt nära dem, ska han ha fortsatt enligt publikationen.

En del av miljardinvesteringen ska också användas till att expandera GMD och GMA. Hela företagsgruppen ska därför flyttas till en ny adress i Windlesham, Surrey sydväst om London (och strax norr om deras nuvarande säte i Guildford). I juli ska man där påbörja konstruktionen av en ny högkvartersbyggnad och ”tekniskt kampus”. Den första fasen av bygget ska stå klart någon gång nästa år.

Troligtvis lär även Murrays otroliga samling av gamla lättviktsbilar flyttas till det nya kampuset, där även ett ”heritage centre” ska byggas. Hela byggprojektet ska stå färdigt 2024.

Vill fortsätta med V12-motorn så länge det går

Gordon Murray om V12-motorns framtid:
Den Cosworth-utvecklade sugtolvan på 3,9 liter levererar som mest 725 hk vid 11.500 r/min och 485 Nm vid 9.000 r/min i GMA T.50s Niki Lauda, som helt saknar avgasrening.

Trots satsningen på el, som Gordon Murray själv menar ligger helt rätt i tiden för företaget, vill han inte sluta med förbränningsmotorer ännu. Den Cosworth-utvecklade 3,9-liters V12-motorn i GMA T.50 har han själv tidigare kallat för ”den bästa någonsin” och även spekulerat att det kan bli den sista av dess like.

Om T.50 och dess motor säger han nu:

– T.50 kommer att vara betydelsefull på andra sätt. Många av våra lärdomar om avancerade lättviktsmaterial och -konstruktion från T.50 kommer att vara avgörande för de elektriska fordon som vi utvecklar. Men vi överger inte förbränningsdriften. Vi kommer att fortsätta skapa höjden av förarbilar – med bensin-V12:or så länge lagarna tillåter det och i framtiden kommer vi att utveckla våra egna hybrid- och elektriska drivlinor, säger Gordon Murray i ett uttalande.

Hur länge det kan tänkas bli är ovisst. Bland annat yrkar flera länder för ett EU-förbud mot nyförsäljningen av bilar med bensin- eller dieselmotorer till 2030, då det även blir det i Storbritannien. Gordon Murray Automotive kan dock säkerligen komma att omfattas av eventuella undantag för lågvolymsproduktion. Exempelvis lovar företaget i samma uttalande som citatet ovan kommer från att endast bygga som mest 100 utav varje modell eller variant av T.50, för att bevara dess exklusivitet.

Många hoppas även på att syntetiska e-bränslen ska bli förbränningsmotorns räddning, och vi på ams har redan testat Porsches e-bränsle Posyn Ci11. Förmodat höga literpriser lär inte heller vara ett hinder för köpare av bilar i T.50:s prisklass (27 miljoner exkluderande moms vid lanseringen ifjol).

Oavsett vad kan nog de flesta hålla med om att motorn i GMA T.50 bjuder på ett alldeles särskilt välljud. Här nedan simulerar GMA:s ingenjörer ett varv runt Circuit de la Sarthe i Le Mans i Frankrike med en:

Annons
Annons
Rulla till toppen