Maybach-versionen av den sjunde generationen Mercedes S-Klass presenterades i november. Nu kommer bilen äntligen till Sverige. Grundpriset är 1.912.000 kronor.
Mercedes-Maybach S-Klass bjuder på 18 centimeters extra benutrymme än vanliga S-klass och extra mycket krom. Totallängden är 5,4 meter. Bilen har bakhjulsstyrning för att ta sig smidigt runt hörn i stan och kurvor på landsväg. De långa bakdörrarna kan öppnas elektriskt. De har sensorer som känner av så att de inte slår i något i omgivningen.
I likhet med syskonmodellen Mercedes-Maybach GLS 600 kan Maybach S-Klass fås med tvåtonslack i tio varianter – ett jobb som görs för hand.
Det är inte bara rejält benutrymme som kännetecknar ett riktigt lyxåk. Det ska vara tyst också. Förutom rikliga mängder ljudisolering bjuder även Mercedes-Maybach S-Klass på aktiv bullerreducering genom högtalarna.
Bland standardutrustningen finner vi ett infotainmentsystem som styrs från baksätet och i tillvalslistan hittar vi bland annat försilvrade champagneskålar som har sitt eget förvaringsutrymme.
Välj mellan V8 eller V12
Mercedes-Maybach S-Klass säljs i två motorutföranden. Billigaste är S 580 4MATIC mildhybrid V8 med 503 hästkrafter (700 Nm), pris från 1.912.000 kronor.
Den kralligare versionen heter S 680 4Matic och har en V12-motor som ger 612 hästkrafter och ett vridmoment på 900 Nm. Det räcker för att skjuta iväg bilen från 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder. Grundpris 2.635.000 kronor. Lillebror S 580 4matic är 0,3 sekunder långsammare. Toppfarten är begränsad till 250 km/h för båda versionerna.
Redaktionen ser fram emot att testa bilen utförligt så att vi kan redovisa lasttröskel, hur bilen fungerar med barnbilstolar, milkostnad och allt som behövs för att veta om bilen är värd sina miljoner.