Tjänstebilar blir dyrare i dag – kraftigt höjda förmånsvärden

Förmånsbilar som registreras från och med den 1 juli 2021 får upp till 34 procent högre förmånsskatt.
Annons

Det blir i genomsnitt 9.000 kronor dyrare per år att ha förmånsbil framöver. De flesta bilar som registreras efter den 1 juli får höjt förmånsvärde, upp till 34 procent. Undantaget är lyxbilar som inte är laddbara – de får istället sänkt förmånsvärde.

Brytpunkten ligger vid 650.000 kronor för konventionella bilar. För elbilar och laddhybrider sätts förmånsvärdet utifrån priset på en motsvarande bil utan elektrifiering. En elbil kan alltså kosta över 650.000 kronor och ändå få höjt förmånsvärde.

Tjänstebilar blir dyrare i dag – kraftigt höjda förmånsvärden
HÖGRE FÖRMÅNSSKATT FÖR DE FLESTA
Bilar som kostar kring 350.000 kr får högst höjning av förmånsskatten. Bilar över 650.000 kr får sänkt förmånsvärde. Förmånsvärdet för elbilar och laddhybrider sätts utifrån priset på en motsvarande bil utan elektrifiering. En elbil som kostar mer än 650 000 kronor kan därför få höjt förmånsvärde eftersom motsvarande konventionell bil har ett pris som ligger under brytpunkten.

Anledningen till höjningen är att regeringen anser att det varit billigare att skaffa bil genom sin arbetsgivare än att köpa privat, ett resonemang som tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor AB sågar:

– De flesta privata bilar leasas numer och för att konkurrera på den heta leasingmarknaden ges kraftigare rabatter än om bilen köps traditionellt sätt. Priserna är i realiteten lägre än de verkar utifrån prislistan.

– Regeringen har också missat att många som har förmånsbil måste betala en del av leasingkostnaden till sin arbetsgivare med ett så kallat bruttolöneavdrag.

För många av dem som betalar sin bil med bruttolöneavdrag kommer förmånsbilen nu bli en förlustaffär.

BILPRIS inkl moms

250.000

300.000

350.000

400.000

500.000

Förmånsvärde idag

42.155

46.842

51.530

61.195

81.570

Skatt per månad*

1.834

2.038

2.242

2.662

3.548

 

 

 

 

 

 

Nytt förmånsvärde

54.592

61.767

68.942

76.117

90.467

Höjning

29,5 %

31,9 %

33,8 %

24,4 %

10,9 %

Skatt per månad*

2.375

2.687

2.999

3.311

3.935

Skattehöjning/mån

541

649

757

649

387

Uträkningen är gjord av Finansdepartementet. *Baserat på 52 procents marginalskatt

Skatteverket har i sitt remissutlåtande föreslagit att ändringen skulle skjutas fram till årsskiftet för att inte försvåra företagens administration, men regeringen har inte gjort några ändringar i förslaget efter remissrundan.

Regeringen räknar med att få in 2,3 miljarder kronor extra i statskassan när dagens tjänstebilsflotta är utbytt. Med de nya reglerna vill de också minska bilförsäljningen. 

Finansdepartementet beräknar att förändringen kan leda till 1,5–2 procent minskad nybilsförsäljning, vilket leder till att den svenska bilflottans genomsnittsålder blir högre.

83 procents höjd förmånsskatt för laddhybrid

Det har genomförts flera höjningar på kort tid. Vid årsskiftet försvann rabatten på 10 000 kr på förmånsvärdet för alla laddhybrider och elbilar. Den 1 april höjdes fordonsskatten, vilket gör att nya bilar med högre utsläpp än 90 gram CO2 per km även får högre förmånsvärde. 

Höjningen av förmånsvärdet den 1 juli innebär att en Kia Niro laddhybrid har fått 83 procents högre förmånsskatt på mindre än ett år.

Tjänstebilar blir dyrare i dag – kraftigt höjda förmånsvärden
Annons
Annons
Rulla till toppen