Det blir i genomsnitt 9.000 kronor dyrare per år att ha förmånsbil framöver. De flesta bilar som registreras efter den 1 juli får höjt förmånsvärde, upp till 34 procent. Undantaget är lyxbilar som inte är laddbara – de får istället sänkt förmånsvärde.
Brytpunkten ligger vid 650.000 kronor för konventionella bilar. För elbilar och laddhybrider sätts förmånsvärdet utifrån priset på en motsvarande bil utan elektrifiering. En elbil kan alltså kosta över 650.000 kronor och ändå få höjt förmånsvärde.
Anledningen till höjningen är att regeringen anser att det varit billigare att skaffa bil genom sin arbetsgivare än att köpa privat, ett resonemang som tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor AB sågar:
– De flesta privata bilar leasas numer och för att konkurrera på den heta leasingmarknaden ges kraftigare rabatter än om bilen köps traditionellt sätt. Priserna är i realiteten lägre än de verkar utifrån prislistan.
– Regeringen har också missat att många som har förmånsbil måste betala en del av leasingkostnaden till sin arbetsgivare med ett så kallat bruttolöneavdrag.
För många av dem som betalar sin bil med bruttolöneavdrag kommer förmånsbilen nu bli en förlustaffär.
BILPRIS inkl moms |
250.000 |
300.000 |
350.000 |
400.000 |
500.000 |
Förmånsvärde idag |
42.155 |
46.842 |
51.530 |
61.195 |
81.570 |
Skatt per månad* |
1.834 |
2.038 |
2.242 |
2.662 |
3.548 |
|
|
|
|
|
|
Nytt förmånsvärde |
54.592 |
61.767 |
68.942 |
76.117 |
90.467 |
Höjning |
29,5 % |
31,9 % |
33,8 % |
24,4 % |
10,9 % |
Skatt per månad* |
2.375 |
2.687 |
2.999 |
3.311 |
3.935 |
Skattehöjning/mån |
541 |
649 |
757 |
649 |
387 |
Uträkningen är gjord av Finansdepartementet. *Baserat på 52 procents marginalskatt
Skatteverket har i sitt remissutlåtande föreslagit att ändringen skulle skjutas fram till årsskiftet för att inte försvåra företagens administration, men regeringen har inte gjort några ändringar i förslaget efter remissrundan.
Regeringen räknar med att få in 2,3 miljarder kronor extra i statskassan när dagens tjänstebilsflotta är utbytt. Med de nya reglerna vill de också minska bilförsäljningen.
Finansdepartementet beräknar att förändringen kan leda till 1,5–2 procent minskad nybilsförsäljning, vilket leder till att den svenska bilflottans genomsnittsålder blir högre.
83 procents höjd förmånsskatt för laddhybrid
Det har genomförts flera höjningar på kort tid. Vid årsskiftet försvann rabatten på 10 000 kr på förmånsvärdet för alla laddhybrider och elbilar. Den 1 april höjdes fordonsskatten, vilket gör att nya bilar med högre utsläpp än 90 gram CO2 per km även får högre förmånsvärde.
Höjningen av förmånsvärdet den 1 juli innebär att en Kia Niro laddhybrid har fått 83 procents högre förmånsskatt på mindre än ett år.