Nya hyperelbilen: Så står den sig mot Koenigsegg Jesko

Om du får välja – blir det en Rimac Nevera eller Koenigsegg Jesko?
Annons

Det har gått en dryg vecka sedan Rimac Automobili presenterade Nevera – den färdiga produkten av den konceptbil som gått under namnet Concept Two.

För att bevisa de vansinniga fartresurserna som Nevera besitter har man bland annat ställt den mot Ferraris värstingladdhybrid – SF90 Stradale. Den 1.000-hästars bilen blir fullständigt frånåkt av Rimac Nevera.

Men vad skulle hända om man ställer Koenigsegg Jesko bredvid en Rimac Nevera? Det vet vi inte, men låt oss hoppas att någon fixar det.

Fram till dess kan vi gotta oss i en jämförelse mellan dessa bilar.

 

  Rimac Nevera Koenigsegg Jesko
Längd 4 750 mm 4 610 mm
Bredd 1 986 mm 2 030 mm
Höjd 1 208 mm 1 210 mm
Däckdimension fram/bak 275/315 265/345
Fälgstorlek fram/bak 20 tum 20 tum/21 tum
Motor(er) Fyra elmotorer Femliters V8 med dubbelturbo
Effekt 1 914 hk 1 600 hk (E85)
Vridmoment 2 360 Nm 1 500 Nm 
0–100 km/h 1,97 sekunder Under 2,5 sekunder
0–300 km/h 9,3 sekunder (estimerat) 13 sekunder 
Kvartsmilen 8,6 sekunder (estimerat) 9,3 sekunder
Toppfart 412 km/h Estimerad: 532 km/h (Jesko Absolut) 
Vikt 2 150 kilo 1 420 kilo
Downforce (vid toppfart) i.u 1.400 kilo 
Batteripaket 120 kWh – 
Pris 21 miljoner kronor Omkring 30 miljoner kronor 
Annons
Annons
Rulla till toppen