Officiell: Porsche 911 GT3 Touring – prestanda utan vinge!

Gillar du att verka utan att synas? Då är GT3 Touring-paketet något för dig.

Officiell: Porsche 911 GT3 Touring – prestanda utan vinge!

Är nya GT3 Touring en ny modell? Nja, inte riktigt. Vad det handlar om i praktiken är ett tillval till vanliga 911 GT3, som gör bilen lite mindre iögonfallande i form av design.

"En högprestandamaskin för den som vill hålla låg profil", skriver Porsche pressmeddelandet om nya GT3 Touring och det är väl precis var vi har att göra med.

För det är som sagt i grunden precis samma bil. Vi har alltså att göra med en 4-liters boxersexa, utan överladdning som ger 510 hk och 470 Nm. Varvstoppet är satt till 8.400 varv.

Som standard har Touringpaketet en sexväxlad manuell låda, men Porsche erbjuder också för första gången GT3 Touring med en PDK-låda.

För att kompensera för borttagandet av den stora vingen baktill har GT3 Touring fått samma lösning som 911 Carrera-modellerna har – det vill säga en uppfällbar bakre spoiler som fälls ut vid behov.

Invändigt märks det dock att GT3 Touring fortfarande är en seriös maskin. Förarplatsen har vad Porsche kallar för Track Screen. En funktion som begränsar informationen som ges till föraren och visar bara det mest basala: däcktryck, oljetryck, olje- och kylvattentemperatur samt bränslenivå.

En unik detalj för GT3 Touring är att det erbjuds en klocka med bilen som tillverkas efter specifikationen på bilen. Rotorn är utformad för att efterlikna bilens fälgar, och visarna är i samma kulör som varvräknarnålen. Klockorna tillverkas i Porsches egna schweiziska urmakeri. 

Svenska priset för Porsche 911 GT3 är från 1.840.000 kronor. Det priser är oförändrat för GT3 Touring, eftersom det är ett kostnadsfritt tillval. Men Porsches vana trogen så är det inte svårt att trissa upp priset med lite utrustning.

114
3
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.