Engineering Explained: ”Därför är en vätgasmotor både en bra och en dålig idé”

Jason Fenske går igenom vad som är bra – och mindre bra med Toyotas vätgasdrivna förbränningsmotor.
Annons

I dagens tidevarv lägger biltillverkarna mycket tid och pengar på utveckling av drivlinor med låga koldioxidutsläpp. Så som landet ligger nu verkar det onekligen vara batterielbilar som blir dominerande i framtiden.

Men bränslecellsbilar kommer starkt. Så sent som igår rapporterade vi om att BMW X5 i Hydrogen NEXT har börjat testas skarpt på allmän väg, och ska lanseras nästa år. Också Land Rover Defender är på gång som bränslecellsbil.

Toyota har gått ett steg till och har lyckats konvertera den trecylindriga 1,6-litersturbon från Toyota GR Yaris till att gå på vätgas. Man har dessutom ställt upp i ett 24h-race med den motorn.

Men är det är hållbar lösning att konvertare existerande förbränningsmotorer till att kunna gå på vätgas? Det finns både för- och nackdelar med detta, Jason Fenske förklarar på ett, som vanligt, föredömligt pedagogiskt sätt.

Annons
Annons
Rulla till toppen