EU vill skärpa utsläppskraven – tuff utmaning för bilindustrin

EU:s ordförande Ursula von den Leyen vill höja EU:s utsläppsmål, från en minskning av koldioxid från nuvarande 40 procent till 55 procent. Förslaget kallas "Fit for 55".
Annons

EU har redan beslutat att utsläppen av koldioxid (CO2) ska minskas med 40 procent till 2030 jämfört med 1990 års nivå. Nu föreslås en ännu snabbare takt på minskningen, 55 procent.

För att nå det nya målet måste utsläppen från fordon minskas med 60 procent till 2030. Detta ställer hårdare krav på biltillverkarna att elektrifiera sitt modellprogram. Därför har vi sett både Audi och Volkswagen ändra sina planer för förbränningsmotorer.

Det finns också förslag på nollutsläpp för nyproducerade från 2035, något som möter starkt kritik från den tyska bilindustrins intresseorganisation VDA. De menar att hundratusentals jobb hotas och skriver: 

”Detta skulle i praktiken tvinga den europeiska bilindustrin att enbart sälja elbilar. Att begränsa tillverkningen av all teknik till ett enda drivline-alternativ inom en så pass kort tidsperiod är oroväckande och tar inte kundernas intresse i beaktande överhuvudtaget.”

Det finns också gott om påhejare. Volvo tillhör den skaran och välkomnar ännu fler ambitiösa långsiktiga mål.

Annons
Annons
Rulla till toppen