Porsche och Rimac ska driva Bugatti tillsammans

Bugatti Chiron och Rimac Nevera ska tillverkas av det nya bolaget Bugatti-Rimac. Snart får Bugatti elteknik från Rimac.

Porsche och Rimac ska driva Bugatti tillsammans

Det har länge ryktas om att Rimac velat köpa Bugatti av Porsche. Nu är affären i hamn, men det blev inte riktigt som ryktena förutskickade.

De två företagen bildar nu istället ett samriskföretag, Bugatti-Rimac där Rimac Group äger 55 procent och Porsche resten. Bugatti-Rimac kommer att driva dotterbolagen Bugatti Automobiles och Rimac Automobili.

Med det kommer både den vansinnigt snabba, 1.914 hästkrafter och 2.360 Nm starka Rimac Nevera och den inte särskilt mycket långsammare bensinbesten Bugatti Chiron börja tillverkas under samma tak, bildligt uttryckt.

Vi kombinerar Bugattis starka kompetens inom hypersportbilsbranschen med Rimacs enorma innovationsstyrka inom det mycket lovande området elektrisk mobilitet. Bugatti bidrar med ett traditionsrikt varumärke, ikoniska produkter, en lojal kundbas och en global återförsäljarorganisation till samriskföretaget. Förutom teknik erbjuder Rimac nya utvecklings- och organisationsstrategier, säger Oliver Blume, vd för Porsche AG och styrelsemedlem i Volkswagengruppen, i ett uttalande.

Rent formellt ska bildandet av Bugatti-Rimac ske senare i år under det fjärde kvartalet och sätet blir Kroatiens huvudstad Zagreb. Bugatti Automobiles behåller dock sitt anrika högkvarter i Molsheim, Frankrike där den ursprungliga tillverkaren en gång i tiden grundades 1909.

Bugattis ägs annars sedan 1998 av Volkswagengruppen som återupplivade det franska lyxbilsmärket under den framlidne Ferdinand Piëchs regi. Fram tills nu har koncernen ägt tillverkaren genom Porsche.

Så här ska Rimac och Bugattis nya ägarstruktur se ut.

Rimac ägs för sin del till 24 procent av Porsche och 12 procent av Hyundai Motor Group sedan tidigare men vd:n och grundaren Mate Rimac behåller även nu sin majoritetsandel på 37 procent.

Än så länge har vi inte fått se något av delägarskapen bära frukt, men Rimac sägs ha både ett hypersportbilsprojekt på gång med Porsche och ett sportbilsprojekt med Hyundai.

I övrigt har Rimac också bidragit med det mesta under skalet på den elektriska hypersportbilen Pininfarina Battista som Recharge fått titta mycket nära på tidigare.

På inte allt för lång sikt ska nu även framtidens Bugattis få Rimacs högspännande (ursäkta) teknik under, ska Mate Rimac ha berättat för Bloomberg. Men, trots det kommer Bugatti även fortsätta med förbränningsmotorer i hybridapplikationer "ett tag till", enligt honom.

– Vi kommer att lyssna på fanbasen och kunderna och göra produkter som passar varumärket, säger han till publikationen.

 
 
Det här blir bra!
38
6
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.