Provrapport: Vi kör Cupra Formentor VZ5 på bana

Vår webbredaktör Patrik Lundin är och kör Cupras nya värsting med en Audi RS-motor i Barcelona.
Annons

Hej Patrik, var är du idag?

– Jag är på racingbanan Parcmotor Castellolí i Barcelona och kör Cupra Formentor VZ5! Det är en riktigt sportig crossover som har ärvt Audis legendariska femcylindriga 2,5-liters turbomotor. Den har 390 hästar och 480 newtonmeter så den är lite nedtrimmad jämfört med exempelvis Audi RS Q3. Men den känns riktigt snabb ändå.

Jag har provat den här på banan och kan meddela att den med drift mode påslaget är riktigt kul också!

Kan du berätta något annat speciellt om den?

– Den har skalstolar i kolfiber som kramar om en riktigt fint.

Det låter som det här är det häftigaste vi får se i Cupra-väg innan de blir helt elektriska, eller?

– Den frågan lyftes under presskonferensen här igår och talespersonerna ville varken säga bu eller bä. Det är möjligt att det kan komma någon mer råbarkad laddhybrid innan de helt går över till sportiga elbilar som Born.

– Formentor VZ5 ska i alla fall byggas i en begränsad upplaga: Endast 7.000 exemplar. Det ska fortfarande finnas bilar att köpa men vi vet inte vilken tilldelning Sverige får ännu när den blir beställningsbar inom kort. Det svenska priset inte är klart än men vi har blivit lovade det innan presstopp.

Provrapport: Vi kör Cupra Formentor VZ5 på bana

Vad händer närmast?

– Jag ska ut och prova den på gata här strax för att se hur den ter sig i vardagen. Skalstolarna är rätt hårda så vi får se om jag står ut med dem.

Om det kommer du kunna läsa i kommande nummer av auto, motor & sport och här på sajten inom kort.

Annons
Annons
Rulla till toppen