Stellantis ligger inte direkt i framkant när det kommer till elbilar. Trots att hela 14 bilmärken ryms inom koncernen (en sammanslagning av franska PSA och italiensk-amerikanska Fiat/Chrysler) har man bara lanserat ett mindre antal elbilar hittills – som Fiat 500e och Peugeot e-208 och e-2008 (med syskon hos Citroën, DS och Opel/Vauxhall).
Innan sammanslagningen valde Fiat/Chrysler att åka snålskjuts på Tesla för att klara EU:s utsläppsmål för 2020. Den lösningen har dock Stellantis sedan dess sagt sig inte behöva längre.
Under torsdagen presenterade jättekoncernen sina nya planer: ”Över 30 miljarder euro” (cirka 300 miljarder kronor) ska investeras i elektrifering och mjukvaruutveckling fram till 2025.
”Alla 14 märken i koncernen ska erbjuda helektriska lösningar som är bäst i klassen”, skriver man i ett pressmeddelande.
Fyra elbilsplattformar
Som del av satsningen ska Stellantis ta fram fyra dedikerade elbilsplattformar som ska agera grund till märkenas kommande modeller. Prisvärdhet är ett av målen och koncernen uppger att man siktar på att få ner totalkostnaden för att äga elbilar till samma nivå som förbränningsbilar till 2026. Samtidigt finns det svensk forskning som pekar på att totalkostnaden för en elbil redan är lägre idag.
De fyra plattformarna är:
- STLA Small, med en räckvidd på upp till 50 mil.
- STLA Medium , med en räckvidd på upp till 70 mil.
- STLA Large , med en räckvidd på upp till 80 mil.
- STLA Frame, med en räckvidd på upp till 80 mil.
Likt andra plattformar för elbilar på marknaden idag ska det gå att konfigurerar dessa med fram-, bak- eller fyrhjulsdrift. Förutom lång räckvidd ska plattformarna också bjuda på snabb laddning också, uppåt 3,2 mil i minuten
Nya elektrifierade slogans
För att sammanfatta hur varje märke inom Stellantis ska skifta till eldrift visade även koncernen ett nytt slogan för varje i sin presentation.
- Abarth – ”Heating Up People, But Not the Planet”
- Alfa Romeo – ”From 2024, Alfa Becomes Alfa e-Romeo”
- Chrysler – ”Clean Technology for a New Generation of Families”
- Citroën – ”Citroën Electric: Well-Being for All!”
- Dodge – ”Tear Up the Streets… Not the Planet”
- DS Automobiles – ”The Art of Travel, Magnified”
- Fiat – ”It’s Only Green When It’s Green for All”
- Jeep – ”Zero Emission Freedom”
- Lancia – ”The Most Elegant Way to Protect the Planet”
- Maserati – ”The Best in Performance Luxury, Electrified”
- Opel/Vauxhall – ”Green is the New Cool”
- Peugeot – ”Turning Sustainable Mobility into Quality Time”
- Ram – ”Built to Serve a Sustainable Planet”
- Transportbilar – ”The Global Leader in e-Commercial Vehicles”
Dessutom visade Dodge, mest kända på senare år för sina råbarkade V8-muskelbilar som den galna Challenger SRT Demon med 1.023 hk, upp ett separat reklamklipp där skepnaden av deras kommande helelektriska muskelbil (ja, du läste rätt) Challenger eMuscle syns bränna däck. Den ska vi kunna vänta oss få se till 2024.
Hur lyckad Stellantis nya satsning blir återstår förstås att se, men åtminstone Dodges kanske aningen krystade marknadsföring av det hela har mötts av viss skepsis från våra amerikanska kollegor.
People are still engaging with this and now think I mean Dodge is "too early" to EVs instead of the actual joke, which was that it was too early in the morning for Dodge Men nonsense. But I guess people assuming I mean Dodge is too early to EVs is funny in itself lmao
— Alanis King (@alanisnking) July 8, 2021
Vad tror du, kan Stellantis brokiga skara av märken klara sig genom 2020-talet?