Vad Oden tycker om brittiska Aston Martins senaste åk, döpt efter de stupade krigarnas hall i den nordiska mytologin, låter vi vara osagt. Tillverkaren själv väljer åtminstone att spara på asatro-referenserna när de nu visar upp sin nya laddbara hypersportbil i en produktionsredo skepnad.
Aston Martin Valhalla har varit på gång ett tag, med en lansering bokad till 2022, och skulle tidigare utrustas med den första nya, helt egenutvecklade Aston Martin-motorn sedan 1968: en kompakt dubbelturbo-V6 på 3,0-liter som gick under namnet TM01.
Men samtidigt som Aston Martin höll på med den nya motorn drogs man med stora finansiella problem. Det slutade i att den kanadensiska F1-stallägaren Lawrence Stroll fick rädda företaget i början av förra året. Sedan dess har man gett sig in i F1 och i augusti tillträdde även den tidigare AMG-bossen Tobias Moers som ny chef för företaget.
Han verkar inte ha blivit imponerad av Aston Martin-ingenjörernas arbete med TM01-motorn. Den har nämligen nu av allt att döma skrotats. Istället huserar nu en bekant spis under Valhallas bakre lucka: Mercedes-AMG:s 4,0-liters dubbelturbo-V8 M178, samma motor som numera används i ett flertal Aston Martin-modeller inkluderande sportbilen Vantage V8 och suven DBX.
Till skillnad från dessa har dock Valhallas LS2-variant av motorn en platt vevaxel och jämn tändföljd, precis som banpiskaren Mercedes-AMG GT Black Series. Varvstoppet är satt till 7.200 r/min.
Systemeffekten ligger på rejäla 950 hästkrafter och 1.000 newtonmeter, en kombination av M178 LS2-motorns 750 hästkrafter samt två elmotorer (en i vardera hjulaxel) på 204 hästkrafter. Bensin-åttan är gift med en 8-stegad dubbelkopplingslåda från italienska Graziano.
0–100 km/h ska ta 2,5 sekunder för den medeltunga (Aston Martin siktar på en torrvikt på 1.550 kg) Valhalla och toppfarten anges till 330 km/h. Aston Martin har även satt en Nürburgring-tid på 6 minuter och 30 sekunder som mål för modellen – avsevärt snabbare än dagens rekordhållare Porsche 911 GT2 RS med 6 minuter och 43,3 sekunder.
Om prestandasiffrorna låter gedigna (och snarlika Ferrari SF90 Stradales) så är Valhallas elektriska förmågor desto mindre imponerande: Elräckvidden ska endast vara 15 km. I EV-läget drivs bilen helt av den främre elmotorn och toppfarten är då 130 km/h. Valhalla saknar för övrigt likt Koenigsegg Regera och Jesko samt McLaren Artura en backväxel – det sköts istället elektriskt.
Snart på vita duken
Vi kommer att få se Aston Martin Valhalla på den vita duken redan i höst. Då har nämligen den kommande 25:e James Bond-filmen, No Time to Die, premiär och MI6-agenten ska så klart ratta det senaste från sitt (i filmerna, åtminstone) favoritmärke, rapporterar sajten Ars Technica.
Ingen begränsad upplaga
Något svenskt pris har förstås inte kommunicerats än men i Storbritannien blir prislappen drygt 600.000 brittiska pund, eller drygt 7,2 miljoner kronor, enligt Top Gear. Till skillnad från V12-värstingen Aston Martin Valkyrie som endast byggs i 150 exemplar så kommer tillverkaren inte sätta något tak på produktionen av Valhalla.
De första kundleveranserna av Aston Martin Valhalla väntas till slutet av 2023. Hur den ska se ut på insidan lär vi förhoppningsvis få se i god tid innan dess.