Helt nya F1-bilen för 2022 visad

F1 skulle ha fått ett nytt reglemente i år. Pandemin fick till följd att förändringen sköts fram ett år. Nu har en fullskalemodell av det nya bilkonceptet visats upp.
Annons

Det är svårt att köra om i F1. Det beror på att aerodynamiken har blivit avancerad och den fartvinden som en bil skapar bakom sig blir ”smutsig”, eller turbulent. Följden blir att bakomvarande bil tappar marktryck.

Idag tappar bakomvarande bil cirka 35 procent av sin downforce när den ligger 20 meter (räknat från nosen på den främre till nosen på den bakre) bakom framförvarande. Minskat avståndet är downforcetappet 47 procent!

Sedan 2017 har F1-organisationen, tillsammans FIA, jobbat på ett nytt reglemente med radikalt annorlunda designade bilar som ska lösa detta problem – och några till.

Designskisser och skalmodeller visades upp redan 2020 och avsikten har hela tiden varit att de nya bilarna skulle införas i år. Pandemin gjorde att lanseringen sköts fram ett år, till 2022. Nu i veckan, samband med Storbritanniens GP på Silverstone, fick förarna för första gången se designkonceptet i fullskala.

Jag skriver designkoncept, för F1 ska inte bli en enhetsklass med identiska bilar. Det du ser här är grunden, efter regelboken. Men teamen kommer givetvis att sätta egen prägel på sina bilar, med unika designlösningar där så är tillåtet.

Det mest iögonfallande är den gigantiska framvingen. Men notera även vingarna/skärmarna över framhjulen, vars uppgift är att skicka iväg luften över bakvingen.

Helt nya F1-bilen för 2022 visad

Fälgarna är numera 18 tum, mot tidigare 13. Det ger i sin tur en lägre däckprofil, något som blivit nödvändigt för att kunna garantera däcken hållbarhet (höga däcksidor bygger upp mycket energi/värme). Håller vi oss kvar vid hjulen noterar vi att däcksidor är tillbaka, något vi inte har sett sedan 2009. Däcksidorna ska försvåra för teamen att låta mängde med luft passera genom fälgarna, något som varit en stor källa till den smutsiga luften bakom bilen.

Om framvingen kan beskrivas som gigantisk är den bakre vingen betydligt mer modest. Funktionen med DRS (möjligheten att öppna vingen för att öka farten och komma ikapp/köra om framförvarande) är kvar. Dock vet vi inte exakt hur vingelementen ska röra sig, de ser väldigt fixerade ut.

På dagens bilar skapas downforce via extremt avancerade lösningar i på golvsektionerna på båda sidor om sittbrunnen. Det nya bilkonceptet ska i stället jobba betydligt mer med tunnlar under bilen.

Motorn, en V6 på 1,6 liter med turbo och hybridteknik, blir kvar. Däremot förnyas bränslet till 2022. Man går från dagens 5,75 procent etanolinblandning till 10 procent, precis som på handelsbensinen med 95 oktan.

Det krävs dock att det är andra generationens etanol, framtagen med ett hållbarhetstänk som ger nästan noll koldioxidavtryck.

Visst är det spännande med en ny era för Formel 1. Men också lite typiskt att årets säsong ser ut att bli den första sedan 2014 som inte domineras av Mercedes …

Helt nya F1-bilen för 2022 visad
Helt nya F1-bilen för 2022 visad
Helt nya F1-bilen för 2022 visad
Helt nya F1-bilen för 2022 visad
Annons
Annons
Rulla till toppen