Lamborghini Aventadors uppföljare får helt ny V12-motor

Än är inte slutet kommet för V12-motorn, i alla fall hos VW-ägda Lamborghini. Nu bekräftar märkes-vd:n Stephan Winkelmann att den kommande flagskeppsmodellen får en helt nyutvecklad drivlina.

Lamborghini Aventadors uppföljare får helt ny V12-motor
Sista av sitt slag: Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae.

Lamborghini Aventador Ultimae blir märkets sista, helt oelektrifierade gatbil någonsin. Det har varit känt ett tag nu att Aventadors ännu namnlösa ersättare blir en bensin/elhybrid med en V12-motor. Nu har dock vd Stephan Winkelmann bekräftat att drivlinan i den nya modellen blir något helt nytt.

I en intervju med amerikanska Autoblog säger han att de avgasrenade 770 hästkrafterna och 720 Newtonmetrarna i Aventador LP 780-4 Ultimae var "den bästa möjliga effekten vi kunde få" ur den nu 10 år gamla 6,5-liters V12:an i bilen.

Lamborghini är likt alla andra biltillverkare nu under press från EU att elektrifiera sitt utbud, och man har därför gått ut med en elbilssatsning. 2024 ska märkets sista helt bensindrivna bil säljas. Vi har tidigare fått se dagens Lamborghini V12-motor kombineras med en intressant hybriddrivlina i superhybriden Sián.

Aventador-ersättarens hybridsystem kommer dock även det vara något helt nytt som inte har någonting med Siáns (som använder en superkondensator istället för ett batteri) att göra.

– Tekniken är annorlunda. Det är en helt ny motor, en helt ny drivlina, ett nytt batteri. Allt är helt nytt. Det finns ingenting från Sián eller Aventador i bilen, säger Stephan Winkelmann till Autoblog.

Han ska samtidigt ha tillagt att det är för tidigt att avslöja några detaljer så som motorns slagvolym.

Fyrhjulsdrift och ingen överladdning

Precis som dagens Aventador blir den nya modellen fyrhjulsdriven med fyrhjulstyrning och en grundkonstruktion helt i kolfiber. Kanske viktigast för puristerna är att den nya motorn likt dagens inte får en endaste turbo eller kompressor – ett knep andra tillverkare allt mer tagit till för att samtidigt kunna minska motorstorleken och klara dagens tuffa utsläppskrav.

Men, lite extra vikt i form av ett batteripaket och en eller flera elmotorer kommer den alltså få dras med. Enligt Stephan Winkelmann är det dock inte uteslutet att Lamborghini även kan komma att bygga några helt oelektrifierade bilar med den nya motorn – fast då bara för tävlingsbanan.

– För homologerade (av EU typgodkända, reds. anm.) bilar är svaret nej. För andra modeller får vi se. Det är inte planerat än, men det kan finnas en möjlighet, säger han till Autoblog.

Lamborghini Essenza SCV12.

Vi kan med andra ord ändå komma att få se något värre i banpiskarväg från Sant'Agata Bolognese än den extrema Essenza SCV12 som visades ifjol med 830 hästkrafter.

Produktionen av Aventador Lamborghini Ultimae ska nu i alla fall vara begränsad till 600 exemplar globalt – varav 250 ska vara Roadsters och 350 Coupéer.

Måtte V12-motorn hänga med ett tag till!
162
12
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.