Renderad: Renault 5 Turbo i restomod-tappning med över 400 hk

Fransk-amerikanska Légende Automobiles vill göra en Singer – Turbo 3 ska bli ultimata versionen av Renaults mittmotor-klassiker.

Renderad: Renault 5 Turbo i restomod-tappning med över 400 hk
Légende Automobile vill bygga den bästa Renault 5 Turbon någonsin.

Restomod-branschen går på högvarv världen över. Få bilintresserade lär ha missat amerikanska Singer Vehicle Designs förädlade Porsche 911:or. Sedan det Kalifornien-baserade företaget grundades 2009 har dock hantverksindustrin runt renoverandet och uppgraderandet av gamla bilar vuxit avsevärt – i Sverige har vi exempelvis Cyan Racing och Caresto.

Nu äntrar ännu en utmanare scenen: Los Angeles-baserade Légende Automobiles har delat datorrenderade bilder på det man menar ska bli den ultimata versionen av Renaults ikoniska, mittmotoriserade rallyspecialare 5 Turbo.

Fälgarna mäter 17x11 tum i bak och 16x8 i fram. Chassit ska likt "Maxi" rally- och tävlingsbilarna uppgraderas med dubbla länkarmar runtom.

Renault 5 Turbo 3 kallar man sin skapelse, som designats av ett litet team av tre på det relativt nystartade företaget. I bak ska en turbomatad bensinfyra med över 400 hästkrafter monteras, vilket är mer än till och med tävlingsbilen Renault 5 Maxi Turbo Superproduction som hade 385 hästkrafter 1987.

Originalbilen från 1980–86 tillverkades annars i två versioner för gatan: först den 905 kg lätta Turbo (idag kallad Turbo 1) och senare den enklare Turbo 2 med färre lättviktskomponenter (970 kg) efter att tillräckligt många exemplar byggts för att uppfylla det internationella bilsportförbundet FIA:s homologeringskrav.

Renault 5 Turbos 1,4-liters turbofyra hade i fabriksutförande 160 hästkrafter. Foto: Renault.

Den nya Turbo 3 ska däremot inte vara något kompromissbygge, lovar Légende Automobiles. Istället ska den kombinera det bästa från de två fabriksversionerna – och modern teknik för att skala av ännu mer vikt. Företaget ämnar (precis som Singer) att ersätta så mycket av 5:ans plåt med kolfiber som möjligt.

"Vi ville skapa en maskin för människor som brinner lika mycket för att köra som vi gör – en maskin som bara en handfull människor i världen fortfarande vågar att försöka skapa", skriver Légende Automobiles på sin sajt.

Andra moderna tillägg inkluderar ny led-belysning runtom och en moderniserad interiör med digitala instrumentering, skalstolar och flerpunktsbälten. Singers nu till synes avslutade tvist med Porsche angående deras bruk av tillverkarens logotyp och namn verkar inte ha gjort något intryck på Légende Automobiles – deras Turbo 3 har i renderingarna kvar alla originalbilens Renault-märken (plus en dekal på taket).

Trots de många moderna inslagen bedyrar företaget att bilens analoga körkaraktär kommer bevaras.

"Tekniken har gett oss många fantastiska saker, men det har också tagit bort den taktila upplevelsen som vi som biltokar saknar i dagens körning. Sekventiella växellådor med paddlar har sin plats, men i den här maskinen ville vi ha en traditionell växelspak för att ge föraren full kontroll över den turboladdade motorn", skriver Légende Automobiles på sin sajt.

Några ytterligare detaljer så som vad det färdiga kalaset kan tänkas kosta – eller för den delen när det första fysiska exemplaret kan tänkas stå färdigt – har inte delats av företaget. Med tanke på att Légende lovar att man "ignorerat alla finansiella råd" och inte sparat in på något under projektets (som inleddes 2018) gång kan vi nog vänta oss en diger prislista.

Det tidigare nämnda teamet av tre bakom Légende Automobiles består av designern och "Porschefanatikern" Alan Derosier samt de två "Speedshop"-delägarna Pierre Chaveyriat och Charly Bompas som till vardags basar över Bloodmotorsport Garage och SoCal Frenchiez i Kalifornien. De förstnämnda har tidigare bland annat byggt en DeLorean DMC-12 med en frontmonterad General Motors LS-V8:a och en Subaru Impreza med Audi RS3-drivlina.

Hoppas denna blir verklighet!
78
8
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.