Peak petrol engine! Vi kör Lamborghini Huracán STO

Peter Ternström har som ende svensk kört Lamborghini Huracán STO – Super Trofeo Omologato – med en V10 på 640 hk. En racerbil för vägbruk.
Annons

Var är du?
– På Vallelunga utanför Rom. Det är 36 grader varmt, inte ett moln på himlen. Vi är fyra journalister från hela världen som provkör bilen. På grund av coronarestriktioner är det svårt att komma hit, och Alitalia strejkar. Men jag bor ju i Italien så körde jag hit med min Lamborghini Performante … 

Berätta om all vikt som kapats bort?
– 75 procent av alla karosspaneler är av kolfiber, rutorna är hälften så tjocka som den vanliga Huracanen. Bilen väger strax över 1.350 kg och har samma motor som i Performante och Evo – vilket är exakt samma som sitter i Huracán GT3 – i deras tävlingsbilar! Man kör alltså på gata med tävlingsmotorn.

Peak petrol engine! Vi kör Lamborghini Huracán STO

Vilka bilar är dess svåraste konkurrenter?
– Jag tror Porsche 911 GT3 RS och GT2 RS.

Vad kostar den?
– Cirka 3,2 miljoner koronor, så den är lite dyrare än en Porsche 911 GT2 RS. 

Jämför den med Porscharna!
– Jag har kört åtta varv på banan och har svårt att hitta rätt ord för att beskriva den. Framvagnen går inte att provocera till understyrning. Bilen har nästan ett halvt ton marktryck. Men hur den är att köra kommer jag att återkomma i en stor utförlig artikel i ett kommande nummer av auto motor & sport. Jämfört med en GT3 RS är den här betydligt mycket mer kompromisslös racerbil med mer spektakulär design, och så motorljudet!!! Det här är den roligaste bilen jag har kört!

Se klippet! Peter Ternström sladdar Lamborghini Huracán på bana

Varför är den enbart bakhjulsdriven?
– Racerbilar är bakhjulsdrivna och puristerna vill ha bakhjulsdrivet. Notera att bilen också har bakhjulsstyrning. Magisk stabil på rakorna och förvånansvärt snabb i kurvorna.

Peak petrol engine! Vi kör Lamborghini Huracán STO

Är det en begränsad upplaga?
– Nej, det är bara att beställa. Men första årets produktion är slutsåld och den kommer att byggas två-tre år, till det är dags för en efterföljare. Jag tror att det kommer att byggas runt 1.000 per år. Men det kommer nog inte en roadster, men kanske någon specialare på slutet.

Är det den bästa bil som du har kört?
– Ja. Nästan lika bra som min gamla Mitusbishi Lancer Evolution 6 Tommi Mäkinen Edition.

Peak petrol engine! Vi kör Lamborghini Huracán STO

Berätta något knasigt!
– Det är svårt att göra roadtrips med bilen, det enda stuvutrymmet är för en hjälm där fram. Men det här är en trackdaybil. Jo, namnet om man översätter det direkt till svenska blir: Super Trofeo gatregistrerad. 

Är det här den sista Lambon utan elektrifiering?
– Ja det tror jag, det är ”peak petrol engine” från Lamborghini. Kan vara värt att nämna för de som vill och kan göra en bra investering.

Vad tycker du om det?
– Jag ser fram emot den första elbilen från Lamborghini! Och den kommer runt 2025. Eldrift kommer generellt ge oss nya dimensioner av prestanda. 1.800 hk blir den nya normen innan decenniet är slut!

Ljudet då?
– Jag tror att det blir ännu roligare och man får mycket enklare teknik. Men ljudet kommer vi att få leva utan, så är det bara … Ingen saknar ljudet av ånglok.

Peak petrol engine! Vi kör Lamborghini Huracán STO
Peak petrol engine! Vi kör Lamborghini Huracán STO
Peak petrol engine! Vi kör Lamborghini Huracán STO

Peak petrol engine! Vi kör Lamborghini Huracán STO
Peak petrol engine! Vi kör Lamborghini Huracán STO
Peak petrol engine! Vi kör Lamborghini Huracán STO
Peak petrol engine! Vi kör Lamborghini Huracán STO
Peak petrol engine! Vi kör Lamborghini Huracán STO
Peak petrol engine! Vi kör Lamborghini Huracán STO
Peak petrol engine! Vi kör Lamborghini Huracán STO
Peak petrol engine! Vi kör Lamborghini Huracán STO

Annons
Annons
Rulla till toppen