När man ska slå till på en ny, eller kanske främst en lite äldre bil som kanske behöver helförsäkring, då är det värt att titta både en och två gånger extra på vad försäkringskostnaden blir.
Faktum är att vi på auto motor & sport nyligen gjort en specialutgåva – Bilköpsguiden 2021 – där vi går igenom alla steg i en bilköpsprocess för att göra det lättare för dig! Den tidningen finns i handeln just nu och i vårt digitala tidningsarkiv. Om du är premiummedlem så ingår denna tidning i din prenumeration!
Vad gäller försäkringar skiljer sig priset ganska ordentligt beroende vilket fabrikat du väljer. Vi har tagit hjälp av Insplanet som tagit fram statistik på snittpremien (ihopräknat trafik-, halv- och helförsäkring) bland några av de vanligaste bilmärkena*.
Dyrast är det att försäkra är de tyska premiumtillverkarna BMW, Audi och Mercedes. Allra värst är BMW med en snittpremie på 5.962 kronor – det är nästan 1.000 kronor dyrare per år än Audi. Dessutom nära dubbla försäkringskostnaden jämfört med det billigaste märket Renault, som i snitt kostar 3.120 kronor per år att försäkra.
Volvo placerar sig strax över medel, men en snittpremie på 3.924 kronor, snäppet billigare än Volkswagen.
Årspremie i snitt, trafik-, halv- och helförsäkring kombinerat.
Bilmärke | Pris helår, kronor |
BMW | 5.962 |
Audi | 5.028 |
Mercedes-Benz | 4.966 |
Chevrolet | 4.798 |
Mitsubishi | 4.252 |
Fiat | 4.228 |
Kia | 4.029 |
Volkswagen | 3.936 |
Volvo | 3.924 |
Subaru | 3.910 |
Ford | 3.873 |
Nissan | 3.743 |
Mazda | 3.742 |
Citroen | 3.708 |
Saab | 3.679 |
Hyundai | 3.527 |
Opel | 3.526 |
Seat | 3.451 |
Honda | 3.439 |
Toyota | 3.434 |
Peugeot | 3.412 |
Skoda | 3.282 |
Suzuki | 3.230 |
Renault | 3.120 |