Lista: 7 Saab-koncept som aldrig blev verklighet

Efter många turer fram och tillbaka blev det tråkigt nog så att Saab Automobile fick släcka och låsa fabriken i Trollhättan för sista gången i december 2011. Men innan dess han Saab presentera en hel del intressanta konceptbilar – som tyvärr aldrig blev verklighet. Här är en lista på några av dem.

Lista: 7 Saab-koncept som aldrig blev verklighet

Saab PhoeniX Concept (2011)

Samma år som Saab dukade under presenterade man detta koncept på Genèvesalongen. Drivlinan var en hybrid, en turbomatad radfyra drev framhjulen och på bakaxeln satt en elmotor som drev bakhjulen när det behövdes extra grepp. När nederländska Spyker tog över Saab fanns det långt gångna planer på att sätta PhoeniX i produktion, men så blev det alltså inte.    

Saab 9X Concept (2001)

2001 visade Saab upp detta intressanta koncept. Intressant både för sin eleganta design men också för att 9X var som många olika typer av bilar i en. 9X var designad på så sätt att den kunde fungera som både kombi, pickup, kupé och shooting brake.    

Saab Novanta by Bertone (2002)

Saab Novanta By Bertone avtäcktes på Genèveslanongen 2002 och var ett designsamarbete med den italienska designfirman Bertone. Novantakonceptet baserades på 9-5 och hade en V6:a på 200 hästar under den elegant designade karossen.    

Saab 906 Turbo (1984)

Egentligen är 906 Turbo inget officiellt Saab-koncept men platsar ändå på listan eftersom det är ett väldigt intressant bygge av svenske Leif Mellberg. Innan 906 Turbo fick ett extra hjulpar och blev 60 centimeter längre så var det en Saab 900 GLS.

Saab EV-1 Concept (1985)

Även Saab EV-1 byggdes av Leif Hellberg och var designad av Björn Envall. En spännande detalj är att bilen hade 66 solceller integrerade i taket, som för övrigt var helt i glas. Dessutom hade EV-1 stötfångare gjorda i aramidfiber som skulle absorbera stötar och sedan återgå till sin ursprungliga form.

Saab Viking Coupe (1982)

Detta koncept byggdes av italienska Carrozzeria Fissore och Viking Coupe var baserad på Saab 900 Turbo.

Saab Aero X Concept (2006)

På Genèvesalongen 2006 visade Saab upp konceptet Aero X. Den stora grejen med Aero X-konceptet är "dörrarna". Det var inga dörrar i en klassisk mening utan vindruta, dörrar och tak lyftes alla uppåt och framåt. Under huven satt en 2,8 liters V6:a med dubbelturbo på 400 hästkrafter och som gick på etanol. 0-100 gick på 4,9 sekunder och toppfarten var spärrad till 320 km/h.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Häftiga koncept – jag saknar Saab!
1186
73