"Inte bara Tesla" – nytt test visar att även andra förarassistanssystem är lättlurade

De idag allt vanligare systemen har olika spärrar som ska förhindra trafikfarlig körning, men de flesta är väldigt lättlurade, visar testet.

"Inte bara Tesla" – nytt test visar att även andra förarassistanssystem är lättlurade
Bilden är ett arkivfoto och är inte relaterad till Car & Drivers test.

Inte bara Teslas kontroversiellt döpta Autopilot-system får kritik i den amerikanska biltidningen Car & Drivers nya test av flera olika bilmärkens förarassistanssystem. Faktum är samtliga på olika relativt enkla sätt går att lura för att möjliggöra förarlös körning.

Testet kommer knappt 4 månader efter att en annan amerikansk tidning, Consumer Reports, fann att Tesla Autopilot är för lätt att lura i ett eget test.

Samtliga av de 17 bilarna i det nya C&D-testet har system som endast uppfyller den andra nivån utav fem på SAE:s skala för autonom körning. Det rör sig oftast bara om en adaptiv farthållare i kombination med en filhållningsassistent. Nivå 2 kräver fortfarande att föraren har händerna på ratten, blicken på vägen och hela tiden är redo att ögonblickligen ta över körningen.

Därför har de (mycket snarlika) systemen olika spärrar som ska se till att de inte används osäkert. I Car & Drivers test visar sig dock samtliga av systemen ha förbluffande lättlurade sådana.

De flesta kör vidare utan bälte

Volvo S60 får underkänt i det sista delmomentet i C&D:s test.

Redan i det första delmomentet blir betyget underkänt för de flesta av bilarna i testet.

Med farthållaren satt på 60 mph (97 km/h) och filhållningsassistenten aktiverad provar testföraren att koppla ur bältet. Vissa av bilarna, bland annat Volvo S60 och Subaru Crosstek, stänger då av alla system. Teslas Autopilot- och Cadillacs nya Super Cruise-system går steget längre och bromsar in helt.

Men majoriteten kör vidare som om ingenting hänt.

I delmoment två släpper istället testföraren ratten med systemen aktiverade (återigen i 97 km/h). De flesta av bilarna, inkluderande Volvo, larmar då efter drygt 20 sekunder. Det dröjer dock hela 91 sekunder och dryga 2,4 kilometer innan Hyundai Elantran i testet varnar. Näst sämst är dess lyxigare koncernkamrat Genesis G80: 80 sekunder.

Rattsensorerna som används för att märka om föraren har händerna på ratten är dessutom lättlurade i de flesta av bilarna. Det duger att hänga en vikt på ratten för att stänga av varningen i alla utom Mercedes C-klass cabriolet och BMW X7 som även känner av förarens tumgrepp.

Lurar ögonigenkänning

I det sista delmomentet lämnar föraren sin stol helt och klättrar över till passagerarsätet. BMW och Mercedes (med sina avancerade rattsensorer) samt Cadillac klarade den situationen bäst. Bland annat Tesla, Volvo och Volkswagen/Audi märker inte alls av att det är tomt i förarstolen.

Cadillacs Super Cruise-system upptäcker det och kopplar ur eftersom den känner igen förarens blick med en kamera. Det är något även Teslas mer avancerade (men än så länge fortfarande nivå 2-klassade) system Total självkörningsförmåga kan göra, men det systemet ingick inte i C&D:s test.

Även kameror går dock att lura. I testet duger det med ett par fejkglasögon för att lura Cadillacs.

Car & Driver vill nu se att tillverkarna gör det ännu svårare att lura deras förarassistanssystem.

"Vi misstänker att förare kommer att bli alltmer uppmuntrade att ta risker ju mer avancerade dessa system blir. Biltillverkarna bör stänga dessa kryphål för att avvärja framtida idioti.", skriver Car & Drivers Dave Vanderwerp.

Dåligt, sådana här system borde göras idiotsäkra!
160
44
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.