Bugatti Bolide ska byggas – i 40 exemplar

Den vansinnigt snabba konceptbilen Bugatti Bolide går i produktion. Snart kan 40 nöjda kunder gasa fullt, men bara på bana.

Bugatti Bolide ska byggas – i 40 exemplar

Nu får ägare till banbilar som Porsche 911 GT2 Clubsport och Ferrari FXX-K något nytt att sukta efter. Det var i oktober 2020 som Bugatti visade konceptbilen Bolide (franska för racerbil – och lustigt nog italienska för eldklot).

Bilen var resultatet av frågan "vad händer om?", formulerad av Bugattichefen Stephan Winkelmann. Ingenjörerna valde att utgå från Chiron, plockade bort allt av komfortdetaljer för vanlig väg, lättade allt som kunde göras lättare och masserade till sist W16-motorn en aning.

Resultatet blev prestandasiffror utan motstycke. Tankad med 110-oktanigt racebränsle skulle motorn leverera 1.850 hästkrafter och 1.850 Nm! Låt även följande sjunka in:

0–100 km/h – 2,17 sek
0–200 km/h – 4,36 sek
0–300 km/h – 7,37 sek
0–400 km/h – 12,08 sek
0–500 km/h – 20,16 sek
0–400–0 km/h – 24,64 sek
0–500–0 km/h – 33,62 sek

Som en jämförelse klarar Koenigsegg Regera 0–400–0 km/h på 31,40 sekunder. Men Regera får å andra sidan framföras på gata, det kommer inte att vara möjligt med Bolide.

Dessutom har produktionsversion strypts en aning och har nu samma effekt, på 98 oktan, som Chiron, det vill säga 1.600 hk och 1.600 Nm, det senare från låga 2.250 r/min.

Produktionsbilens vikt har också ökat med 100 kg till 1.450 kg. Det är emellertid ett halvt ton lättare än Chiron och 0,9 kg/hk eller 1.088 hk/ton är fortfarande helt galna siffror.

Arbetet med att omvandla Bolide från prototyp till produktionsbil har även infattat komponenter som uppfyller säkerhetskrav enligt det internationella bilsportförbundet FIA.

Samtliga kundbilar kommer ha stolar som fungerar med HANS-skydd, sexpunktsbälten finns givetvis också. Även ett automatiskt brandsläckningssystem, säkerhetsventil för tankrigg och fälgar med centrummutter som följer FIA-standard har utvecklats.

Interiörbilden här visar prototypen, före anpassning till FIA:s krav.

Bandagar ingår

Det låter kanske som att det mesta är klart, men Bugatti räknar med att de första kundbilarna ska levereras 2024. Det blir totalt endast 40 stycken och priset är satt till fyra miljoner euro, netto.

I det priset ingår även utbildningsdagar på bana, där man får lära sig att tygla "eldklotet".

– Kundernas säkerhet är alltid vår högsta prioritet. Därför har vi bestämt oss för att erbjuda exklusiva bandagar för det här extrema fordonet i syfte att säkerställa en säker miljö hela tiden och gradvis introducera kunderna till Bolides hisnande prestanda, säger Stephan Winkelmann, chef på Bugatti.

Om Bugatti har för avsikt att starta en serie för kundracing, i stil med Ferrari Corse Clienti, är inte känt. Men det känns som att det vore på sin plats.

Bara 39 kvar, jag har redan betalat.
87
35
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.