Allt färre fotgängare och cyklister dör i trafiken 

Antalet dödsolyckor med fotgängare och cyklister i kollision med motorfordon har minskat med över en tredjedel under de senaste tio åren i Sverige. Det visar en analys av trafikdata som försäkringsbolaget If gjort.
Annons

Dödsolyckor i trafiken har minskat rejält under det senaste årtiondet. I början av 2010-talet dog i snitt drygt 60 fotgängare och cyklister i kollision med motorfordon varje år. Mot slutet av årtiondet var motsvarande siffra under 40, en minskning med över en tredjedel. Störst minskning har skett bland fotgängare.

Under 2020 rapporterades totalt 3 319 olyckor med cyklister eller fotgängare, i alla åldrar, i möte med motorfordon. Av dessa ledde 710, eller drygt en av fem, till måttliga, allvarliga eller dödande skador. I början av 10-talet var närmare en av fyra olyckor lika svåra. 

– Positiva faktorer som påverkar trafiksäkerheten är de åtgärder som sker successivt sedan drygt tio år för att få ner hastigheten i tätbebyggda områden, dels med hastighetsbegränsningar till 30-40 kilometer i timmen, dels med andra hastighetssäkrande åtgärder. Dessutom separeras oskyddade trafikanter i högre grad från motortrafiken, och fler bilar har teknik som autobroms och detektion av fotgängare och cyklister, säger Irene Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.

Siffrorna bygger på uppgifter som rapporteras in från polis och sjukhus till databasen Strada.

 
Allt färre fotgängare och cyklister dör i trafiken 

Ovanligt med olyckor där barn drabbas

Det är till allra största del vuxna som skadas i cykel- och fotgängarolyckor med motorfordon. Barn var inblandade i en av fem olyckor som rapporterats in till Strada under de senaste fem åren, i de flesta fallen med lindriga skador.

– Det är först i tonåren olyckor i möte med motorfordon ökar, då det blir vanligare att man tar sig ut i trafiken på egen hand, säger Irene Isaksson Hellman.

Ibland sker ändå svåra olyckor med barn och motorfordon. Under senaste femårsperioden har 492 olyckor rapporterats in där ett barn under 18 år skadats måttligt, allvarligt eller avlidit. Cykelolyckorna visar här inte på samma minskning som för de gående.

– Även om antalet olyckor med svåra följder minskar, är det viktigt att inte ignorera farorna och vara uppmärksam och försiktig i trafiken. Det gäller särskilt unga trafikanter som inte har så stor vana att röra sig i trafiken. Att gå eller cykla till skolan främjar barns hälsa och välmående. Det är viktigt att lära barnen agera med förstånd i trafiken och hjälpa dem att finna en trafiksäker väg, säger Irene Isaksson Hellman.

Säkrare i tätbebyggt område

Generellt är det längs vägsträckor och vid korsningar de riktigt allvarliga olyckorna sker.

– De flesta olyckor sker i tätbebyggda områden där många oskyddade trafikanter rör sig och hastighetsbegränsningen är relativt låg. Då hastighet är en av de avgörande faktorerna för hur allvarlig konsekvensen blir är dock olyckor som sker på sträckor med högre hastighet oftast de absolut farligaste, säger Irene Isaksson Hellman.

Allt färre fotgängare och cyklister dör i trafiken 

Län

Totala olyckor 2016-2020

varav barn

       

Svåra olyckor 2016-2020

varav barn

Blekinge

242

70

 

49

6

Dalarna

361

83

 

106

18

Gotland

102

25

 

24

4

Gävleborg

251

59

 

52

9

Halland

564

126

 

130

10

Jämtland

159

31

 

42

5

Jönköping

491

133

 

99

16

Kalmar

418

102

 

83

10

Kronoberg

361

80

 

67

7

Norrbotten

245

61

 

57

11

Skåne

4 019

708

 

885

108

Södermanland

574

126

 

92

20

Stockholm

4 154

602

 

795

89

Uppsala

631

100

 

169

23

Värmland

319

69

 

91

9

Västerbotten

386

66

 

110

13

Västernorrland

305

68

 

69

12

Västmanland

558

121

 

121

18

Västra Götaland

2 363

428

 

577

73

Örebro

419

79

 

97

12

Östergötland

831

144

 

173

19

Annons
Annons
Rulla till toppen