Vi kör uppdaterade Porsche Macan

Reporter Magnus Fröderberg provkör ansiktslyfta Porsche Macan i bildsköna Lofoten och har svårt att hålla kameraobjektivet på bilen.
Annons

Hej Magnus, var är du nu?
– Jag är i galet vackra Lofoten. På sätt och vis tokigt av Porsche att lägga provkörningen här. Man vill ju hellre fota landskapet än bilen!

Det var värst vad vi är där ofta nuförtiden! Vad är det du kör?

– Just nu kör jag nya Porsche Macan S som har 26 hästkrafter mer än föregångaren. Tidigare har jag kört vanliga fyrcylindriga Macan, och toppmodellen Macan GTS som likt S:en har en turbosexa. Även dessa har fått fler hästar än tidigare. Men det finns ingen Turbo-modell längre – den stora frågan är om det kommer.

Vi kör uppdaterade Porsche Macan
Omgivningen är distraherande vacker, tycker reportern.

Hur är bilarna att köra?

– Det får jag inte berätta eftersom alla journalister inte fått köra bilarna än.

Då får vi vänta snällt. Finns det ingen laddhybrid?

– Nej, och det kan kännas märkligt med tanke på att syskonbilen Audi Q5 finns som laddhybrid. Det verkar inte heller vara någon på gång. Kanske får det inte plats med så kraftfulla batterier som Porsche tycker sig behöva.

Vi kör uppdaterade Porsche Macan

– Bristen på elektrifiering gör att Porsche väntar sig att Macan GTS blir storsäljaren i Sverige på grund av bonus/malus-systemet. De enklare modellerna konkurrerar med laddhybrider som får mycket lägre skatt. Har man pengarna för en GTS (grundpris 870.000 kronor, reds. anm.) lär man däremot inte bry sig om vad skatten kostar.

Så det är mörkt på elfronten?

– Nejdå, Porsche kommer med en helt elektrisk mellanstor suv som motsvarar Macan 2023.

Magnus Fröderbergs provkörning av uppdaterade Porsche Macan läser du i ett kommande tidningsnummer av auto motor & sport och även här på sajten inom kort.

Annons
Annons
Rulla till toppen