Insändare: Fullständigt oseriöst att sätta motorljudsbetyg på Tesla

Insändaren: "Motorljud som en sjättedel av betyget för "Aktiv körning"? Lågvattenmärke!!!" Testredaktör John Eriksson svarar.

Insändare: Fullständigt oseriöst att sätta motorljudsbetyg på Tesla

Insändaren: Oseriöst betyg

Hej John!

Brukar med intresse läsa era tester och provkörningar via Readly och på hemsidan. Har med mig ett stort intresse för bilar sen barndomen fram till nu. Har haft både bensinbilar och elbilar till vår nuvarande Tesla Model 3 Dual Motor.

Nu har jag dock blivit väldigt tveksam till ert betygssystem som ni brukar framhålla som bäst. Har upplevt det som seriöst och relativt omfattande med olika aspekter invägda.

Nu har detta fått sig en törn när jag läser i testet av tre supersedaner att en av betygskategorierna är motor/avgasljud. Detta när en av bilarna är en elbil!!!

Fullständigt oseriöst enligt min mening.

Kör som sagt Tesla Model 3 själv och vet att många vill att det ska vara en "dålig" bil, som alla övriga elbilar, så man kan slå ifrån sig nödvändigheten av att ställa om vår fordonspark, inte bara personbilar. Har själv inte upplevt några av de problem som ofta förs fram i tester och bland allmänheten.

Efter 3.500 mil så är det en suverän familjebil och sportbil i ett, med dragkrok, möjlighet till takräcke och en räckvidd på minst 48 mil vintertid. Sommartid en bit över 50 mil. Har träffat många med samma erfarenheter som jag har.

Köra bil är roligt, framförallt med elbil har jag insett senaste 5,5 åren, men tyvärr inte med fossilbilar på miljöns bekostnad. Känner att mitt barnbarn på två år i framtiden också få uppleva en bra miljö som jag haft förmånen att få göra, men då behöver vi vara öppna för ny teknik och snabb omställning. Bara att läsa IPCC:s rapport så förstår man nödvändigheten av detta.

Jag vet att det är prestandaversionerna som testas men "seriöst": Motorljud som en sjättedel av betyget för "Aktiv körning"? Lågvattenmärke!!!

Till slut vill jag bara tillägga att ni annars brukar skriva på ett som jag upplevt seriöst sätt kring omställningen till fossilfri bilpark, elbilar inkluderat, så detta gör mig något förvånad och besviken.

Med vänlig hälsning,

En läsare

Texten har anonymiserats för att värna skribentens integritet.

John Eriksson, testredaktör på auto, motor & sport.

Testredaktören: Ljudet är ett viktigt intryck

Hej Läsare,

Tack för ditt mejl och dina synpunkter. Vi är stolta över betygssystemet i våra tester som vi tycker tar hänsyn till många olika aspekter och jag kan intyga att vi är mycket noggranna i vår betygssättning.

Objektiva data ger betyg enligt skalor i de segment som testbilarna tillhör och subjektiva egenskaper röstar vi i testlaget om för att få en samlad bedömning med många olika perspektiv och preferenser som grund. Därför känner jag mig trygg med att betygen i våra tester är befogade och väl genomtänkta.

Jag håller helt med dig om att det är roligt att köra elbil! Just Tesla Model 3 tycker jag är en av de roligaste sportiga vardagsbilarna som finns på marknaden för närvarande. Den rappa drivlinan med sin exakta doserbarhet är klart beroendeframkallande. Det välbalanserade, alerta chassit och den direkta styrningen är också skojiga ingredienser.

Grattis till ett bra och roligt val av bil! Om du har läst våra tester, vet du att vi gillar den och att den har presterat bra där tidigare (se till exempel ams nummer 13/2019 där den vann med klar marginal mot BMW 330i och Volvo S60 T5).

Däremot håller jag inte alls med dig om att det är oseriöst att ha motor/avgasljud som en betygskategori, speciellt i ett test som fokuserar på körglädje, oavsett om det är en elbil med eller ej.

Man kan naturligtvis definiera körglädje på olika sätt. Jag tycker bland annat att det handlar om intryck som kittlar mina sinnen, till exempel hur bilen rör sig på vägen och förmedlar det till mig genom ratt, pedaler och stol.

Ljudet är ett annat viktigt intryck som bidrar till upplevelsen, det aktiverar ytterligare ett sinne. Vi på tidningen är knappast ensamma om att gilla härliga motor/avgasljud, det är det många bilnördar med oss som gör. I en högljudd och högvarvig sportbil kan motorns sång ibland skära genom kroppen och i bästa fall skicka njutningsfulla rysningar längs ryggraden.

Porsche är en tillverkare som vet att ljudet är en viktig del av körupplevelsen och har därför ansträngt sig för att hitta en lösning i sin elbil Taycan. Bland tillvalen finns ett "Electric Sport Sound" som på ett bra sätt förmedlar den ljudliga upplevelsen av acceleration till föraren.

Huruvida det låter lika läckert som en förbränningsmotor kan man ha åsikter om, men det finns i alla fall där om man vill ha det. Jag är övertygad om att Taycan hade fått högre betyg i ronden motor/avgasljud än Teslan om den varit med i samma test.

Resultatordningen för Aktiv körning i testet hade dessutom inte påverkats även om vi struntat i ronden motor/avgasljud. Teslan hade ändå kommit sist med god marginal. Det har inte med ljudet att göra, utan beror i huvudsak på att Model 3 Performance helt enkelt inte har lika vasst chassi, inte lika fin styrning eller lika bra bromsar som konkurrenterna i testet.

Jag tycker att elbilar måste kunna utvärderas och jämföras med samma perspektiv och i samma ljus som alla andra bilar. Vi berömmer dem och ger dem högre betyg än förbränningsbilar på områden där de ofta är bättre, till exempel motor, växellåda, ljudkomfort, ekonomi med mera. Varför skulle vi då inte ge dem sämre betyg på de områden där vi tycker att de förtjänar det?

Vårt uppdrag är att testa och utvärdera alla typer av bilar, inte att driva en agenda för eller emot en viss biltyp. Vi måste kunna se och analysera verkligheten så som den är, inte blunda för saker för att de inte passar eller för att de riskerar att gå emot den politiska dagordningen. Det om något vore både djupt oseriöst och ohederligt. Nej tack.

Jag tycker inte att elbilar ska särbehandlas i test.
340
66
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.