AMG:s första laddhybrid har 831 hk – och futtig elräckvidd

Laddhybriden Mercedes-AMG GT 63 E Performance är ingen trädkramare utan en prestandabil av rang som når 100 km/h under tre sekunder.
Annons

Att addera en elmotor är ett effektivt sätt att öka bilens effekt. Mercedes-AMG GT 63 E Performance har samma 4-liters M177 bensin-V8 med dubbelturbo som används i flera andra AMG-modeller.

Med hjälp av en 205-hästars elmotor kopplad till bakhjulen via en tvåstegad växellåda nås en systemeffekt på 831 hk och 1.400 Nm.

Detta räcker för att ta bilen från 0-100 km/h på 2,9 sekunder. 0 – 200 km/h går på under 10 sekunder. Toppfarten är 316 km/h.

Bensinförbrukningen anges till 8,6 l/100 km och bilen kvalificerar inte för klimatbonus.

Batteriet är relativt litet och lätt. Kapaciteten är 6,1 kWh och vikten 89 kilo. Det går att ladda med upp till 3,7 kW. Räckvidden på el är blott 12 km.

Vi har ännu ingen uppgift om svenskt pris.

AMG:s första laddhybrid har 831 hk – och futtig elräckvidd
AMG:s första laddhybrid har 831 hk – och futtig elräckvidd
AMG:s första laddhybrid har 831 hk – och futtig elräckvidd

AMG:s första laddhybrid har 831 hk – och futtig elräckvidd
AMG:s första laddhybrid har 831 hk – och futtig elräckvidd
AMG:s första laddhybrid har 831 hk – och futtig elräckvidd

Annons
Annons
Rulla till toppen