Förnuft & Känsla hoppar med skrytbilen Porsche Cayenne Turbo GT

Premium Porsche Cayenne Turbo GT har suvrekordet på Nürburgring och är snabbare än de flesta sportbilar. Porsche har verkligen skruvat hårt på tekniken och byggt suvarnas GT3. Är det en fantastisk drömbil som verkligen klarar allt, eller är den bäst på pappret? Se det nya avsnittet redan idag, exklusivt för Premiummedlemmar!

Förnuft & Känsla hoppar med skrytbilen Porsche Cayenne Turbo GT

Hej Peder & Alrik!

Ni har varit på nya Gotland Ring och kört en helt galen och unik bil: Porsche Cayenne Turbo GT med 640 hk. Den är snabbare än en Ferrari 458 på Nürburgring trots att det är en stor familjesuv! Är det här den ultimata drömbilen som klarar allt, om man bara får ha en bil i sitt garage? 

Peder: Ja nästan!!! Lite lite för skum för mig dock, den vill så mycket som den inte kommer nyttjas till. Den är superbra på bana, men vem kommer köra den på bana?

Alrik: På pappret – när man läser databladet – finns det nog ingen bättre bil. 0–100 på 3,1 sekunder och blixtsnabb runt en bana, samtidigt som den är rymlig och riktigt bekväm för fyra vuxna.

Hur passar Cayenne Turbo GT på Gotland Rings nya sydslinga?

Peder: Det gjorde sig bra där, bra hoppbil.

Alrik: Mycket bättre än väntat även om förväntningarna var höga. Gotland Rings sydslinga är ganska ojämn och så bjuder den på ett rejält hopp som många sportbilar kommer att ångra att försökte sig på … 

Hur var det att hoppa 30 meter?! 

Peder: Lätt bisarrt om jag ska vara ärlig, men sjukt kul.

Alriks: Väldigt mycket "Gröna Lund-känsla". Mer tivoli än precisionskörning, men så satsade vi mer på att hoppa långt än att köra så snabbt som möjligt. Ska man få en bra varv tid ska man inte hoppa så där långt!

Vad förvånade mest? 

Peder: Att den är slutsåld. Jag skulle valt hybridversionen med ännu mer pulver.

Alrik: Jag skulle valt en vanlig 911 och en vanlig Cayenne för samma pengar, men det är kanske för förnuftigt tänkt?

Ni blir rejält osams under provkörningen, vem har egentligen rätt, så här i efterhand när man kan se lugnt på saken.

Peder: Jag har alltid rätt, det är en gammal regel.

Alrik: Peder vet att jag har rätt men självklart kan han inte erkänna det. Han håller med mig innerst inne. 

Det kom också en fråga om hur bekväma ni skulle vara om ni bytte kläder med varandra …

Peder: Det skulle gå bra för Alrik tror jag, men i mitt fall skulle hans plagg inte riktigt skyla allt, plus att jag har en image att tänka på. Den skulle kanske inte gå att rädda efter ett par beiga linnebyxor.

Alrik: Kul fråga. Hur skulle du känna dig i en klädstil som normalt inte är din? För övrigt, vad är det för fel på linnebyxor? Men för tusan, jag kan fixa ett bytlån av kläder! 

Något mer som måste sägas här och nu?

Peder: Nej, förutom att Porsches specialmodeller blir mer och mer knäppa? Den här och kanske GT3 Touring känns som onödiga kassakossor för Porscheentusiaster som inte har omdömet med sig riktigt?

Alrik: Fasen vad förnuftig och krass du har blivit sedan vi startade den här serien! Jag håller med om att Cayenne Turbo GT är mer kassako/teknikuppvisning än svaret på ett faktiskt önskemål eller behov. Bilen är ju sjuk om man tänker efter, den som verkligen vill köra snabbt på bana ska ju ha en låg och lätt sportbil, inte en supertrimmad och chassioptimerad suv som nöter däck och bromsar i expresshastighet. Vill man ha en brummig snabb stekarsuv som är kul i vardagstrafik finns de andra som gör ett bättre jobb, den här är banoptimerad och inte superextrovert eller barnsligt kul på väg till jobbet eller semestertrippen. Det blev nog lite väl mycket "Porsche" över det hela om ni förstår vad jag menar.

Här kan du se hela filmen:

 
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.