Koenigsegg bryter med Nevs – äger nu Gemera helt själva

Genom det gemensamma bolaget Meneko skulle de två företagen tillverka den laddbara "mega-GT:n" Gemera tillsammans. Nu köper Koenigsegg tillbaka det skuldtyngda Nevs andel i företaget.

Koenigsegg bryter med Nevs – äger nu Gemera helt själva

Partnerskapet mellan den tidigare Saab-tillverkaren Nevs i Trollhättan och Koenigsegg Automotive i Ängelholm inleddes 2019 då de två företagen tillsammans bildade bolaget Meneko.

Målet med Meneko, som Koenigsegg sammanfattar det nu, var att "utveckla volymmodeller med fokus på eldrift och CO2-neutrala motorer" samt att tillverka den fyrsitsiga värsting-laddhybriden Gemera med 1.700 hästkrafter.

Nu meddelar Koenigsegg att man kommer köpa tillbaka Nevs majoritetsandel (65 procent) i bolaget för att bli ensam ägare. Enligt Koenigsegg är förvärvet en "konsolidering av tillväxten i egen bok och är i linje med Koenigseggs strategi att ha helt integrerad utveckling och produktion".

– Koenigseggs starka och stabila tillväxt både operationellt och finansiellt gör det möjligt för oss att köpa tillbaka Nevs andel i Meneko och bli ensam ägare till verksamheten, säger Christian von Koenigsegg, grundare och vd, i ett uttalande.

Koenigsegg har tidigare avslöjat planer om att expandera verksamheten i Ängelholm inför produktionsstarten av Gemera 2023. I april gick man ut med att man sökte ett hundratal nya anställda – ett stort antal med tanke på att tillverkaren bara hade drygt 300 anställda ifjol.

– När vi, inför tillverkningen av Gemera, nu investerar tungt i nya anläggningar, kompetens och infrastruktur är detta ett viktigt steg i vår tillväxt. Förvärvet ger oss utrymme att planera bredare i investeringsprocessen, fortsätter Christian von Koenigsegg.

Nevs befinner sig för sin del mitt i ett storvarsel som föranletts av att deras ägare, den kinesiska fastighetsgiganten Evergrande Group, hamnat i en djup skuldkris. Sedan dess har även Reuters publicerat obekräftade uppgifter om att Evergrande vill sälja sitt elbilsbolag Evegrande NEV (där Nevs ingår) till mobiljätten Xiaomi.

Trots nyheten om utköpet säger sig både Koenigsegg och Nevs vilja fortsätta att samarbeta.

– Jag vill tacka Nevs och deras fantastiska medarbetare för samarbetet så här långt med Gemera. Trots att vi nu köper tillbaka vår andel ser jag fram emot ett fortsatt operativt samarbete med Nevs både i detta och i andra projekt, säger Christian von Koenigsegg i ett uttalande.

– Gemera är en unik bil och det har varit ett otroligt fint och givande samarbete i projektet med Koenigsegg säger Stefan Tilk, vd på Nevs, i samma uttalande.
– Vi ser fram emot att fortsätta följa Koenigseggs utveckling och våra fortsatta operativa samarbeten i detta och nya projekt, fortsätter uttalandet.

Totalt ska Gemera, som Koenigsegg menar är "världens första Mega-GT", tillverkas i 300 exemplar. Den blir också Koenigseggs första fyrsitsiga modell. Bygget av Menekos nya produktionsanläggning i Ängelholm intill Koenigseggs fabrik ska redan ha påbörjats.

Bra drag av Koenigsegg!
755
4
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.