Hyundais vätgaskoncept – sportbilen Vision FK med 670 hk

Koreanska Hyundai Motor Group vill popularisera vätgas som drivmedel för "alla, allting och överallt" till 2040. Som del i det visar man nu upp ett antal vätgasdrivna koncept, inkluderande en sportbil med 670 hk och över 60 mil räckvidd som utvecklats tillsammans med Rimac.

Hyundais vätgaskoncept – sportbilen Vision FK med 670 hk
Hyundai Vision FK bygger på samma grundkonstruktion som Kia Stinger.

Medan de flesta biltillverkare idag i allt större utsträckning lägger om sin kurs till batterieldrift finns det några få som även vill satsa på eldrift med bränsleceller istället för batterier i sina personbilar. Det rör sig främst om de två asiatiska biljättarna Toyota (med sedanen Mirai) och Hyundai (med suven Nexo) men även tyska BMW och multinationella Stellantis.

Nu tar Hyundai åter sats och presenterar sin vision för hur en "vätgasvåg" ska skölja över världen och popularisera drivmedlet för "alla, allting och överallt" till år 2040.

Man tror sig nämligen kunna få ner prislappen på sina bränslecellsbilar för att nå paritet med de allt billigare batterielbilarna till år 2030.

Två versioner av Hyundais kommande generation 3-bränslecell på 100 kW respektive 200 kW.

För att möjliggöra det ska Hyundai nu släppa en ny, tredje generation av bränslecellssystem till 2023 som beräknas bli hälften så dyr som dagens. Dessutom ska de nya bränslecellerna vara hållbarare – livslängden nu ska vara uppe i 500.000 km, jämfört med 160.000 km och 5.000 drifttimmar för dagens system.

– Vi vill erbjuda praktiska lösningar för en hållbar utveckling av mänskligheten och med dessa genombrott strävar vi efter att hjälpa till att främja ett globalt vätgassamhälle år 2040, säger Euisun Chung, styrelseordförande för Hyundai Motor Group, i ett uttalande.

De nya bränslecellerna är modulära och kan monteras ihop för att uppnå högre effektsiffror. 100 kW-enheterna kan exempelvis staplas för att uppnå allt mellan 500 kW och 1 MW, främst för stationära applikationer eller till fartyg.

Hyundai Vision FK – "teknisk overkill"

Hyundai ska ha utvecklat Vision FK tillsammans med Rimac, som man äger en andel i.

På personbilsfronten var det egentligen bara ett koncept som visades under Hyundais "Hydrogen Wave"-presentation: Vision FK som bygger på samma grund som Kias sportiga sedan Stinger.

Hyundai kallar det 500 kW (670 hk) starka konceptet för "teknisk overkill".  0–100 km/h ska gå på "under 4 sekunder". Bilen är bakhjulsdriven med två elmotorer i bak, något som möjliggör aktiv momentstyrning.

Rimac, som Hyundai sedan 2019 äger en andel i, ska ha varit involverade i projektet och bidragit med det mesta av eldrivlinan till Vision FK. Den inkluderar dessutom ett (av renderingar att döma) hyfsat tilltaget, laddbart batteripaket också.

Hyundai Vision FK är därmed en vätgasladdhybrid. Den totala räckvidden ska enligt Hyundai vara "över 60 mil".

Även om konceptet bara visades upp i datoranimerad form under presentationen så ska det röra sig om mer än bara en skyltdocka för Hyundais vätgassatsning.

Samarbetet med Rimac sker inom olika områden, inklusive Vision FK, ett konceptfordon som för närvarande är under utveckling och som i framtiden kommer att ligga till grund för massproducerade, vätgasdrivna, högpresterande fordon, sa Albert Biermann, produktutvecklingschef på Hyundai Motor Group, under presentationen.

– Vision FK kommer att visas vid olika evenemang i framtiden, tillade han.

Fler vätgasmodeller på gång

Utvecklingschefen bekräftade även att en ny generation av vätgassuven Nexo kommer att släppas under 2023, följt av en vätgasdriven version av familjebussen Hyundai Staria i slutet av samma år.

De andra koncernmärkena Kia och Genesis kommer för sin del inte att lansera några modeller med bränsleceller förrän efter 2025.

Familjebussen Hyundai Staria visades upp i våras.

Förutom Vision FK visade även Hyundai upp ett gäng autonoma, vätgasdrivna transportfordon avsedda för kommersiellt bruk samt en trio räddningsfordon.

Till 2028 väntar sig Hyundai nu att bli först ut bland världens biltillverkare att erbjuda bränslecellsdrivna versioner av samtliga av sina transportbilar.

Hyundai Fuel Cell e-Bogie med och utan last.

Hyundai Rescue Drone är en e-Bogie med en liten drönare som kan användas av räddningstjänst för att hitta människor nöd vid exempelvis bränder.

Bränsleceller låter helrätt för en sportbil!
58
12
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.