Italien vill att EU undantar Ferrari och Lamborghini från förbränningsförbudet

Den italienska regeringen vill att landets superbilstillverkare ska få fortsätta med förbränningsmotorer efter 2035.

Italien vill att EU undantar Ferrari och Lamborghini från förbränningsförbudet
Till vänster: nya Lamborghini Countach LPI 800-4. Till höger: Italiens miljö- och energiminister Roberto Cingolani.

EU:s förslag om ett förbud mot nya bensin- och dieselbilar möter motstånd från den italienska regeringen, som vill att ett undantag görs för landets superbilstillverkare som Ferrari och Lamborghini.

Italiens miljö- och energiminister, Roberto Cingolani, ska ha berättat för Bloomberg att landets premiärminister Mario Draghi nu sitter i förhandlingar med EU angående 2035-förbudet och hur det kan påverka italiens superbilsindustri.

Det avgörande argumentet från regeringens sida ska vara att superbilssegmentet "är en nisch" med små volymer. Tidigare har lågvolymstillverkare som Ferrari, Lamborghini och även svenska Koenigsegg omfattats av undantag från EU:s årliga utsläppsmål, och ett sådant verkar alltså Italiens regering vilja återinföra.

Enligt ministern säljer Ferrari och Lamborghini helt enkelt för få bilar om året för att ett undantag ska göra någon större skillnad. Dessutom behöver superbilstillverkarna och även Italien som land mer tid på sig för att ställa om till eldrift.

– Ett viktigt steg är att göra Italien självförsörjande när det kommer till produktionen av högpresterande batterier, säger Roberto Cingolani till Bloomberg.

Värt att nämna är att Cingolani fram tills i februari i år, då han tillträdde som minister, satt med i styrelsen för Ferrari. Samma Ferrari vars styrelseordförande och tillförordnade vd John Elkann i augusti välkomnade EU:s förbränningsförbud. Enligt Elkann kommer elektrifieringen innebära nya möjligheter för den Marnello-baserade tillverkaren.

Roberto Cingolani är också noggrann med att tillägga att Italien inte för vill motverka övergången till elbilar.

– Det finns en tydlig medvetenhet om behovet av en övergång till elektrisk mobilitet, säger han till Bloomberg.

Även branschorganisationen ACEA:s ordförande Oliver Zipse (även vd för BMW) vill se ett undantag för små biltillverkare.

För mycket små tillverkare, som nästan inte har någon betydelse för helheten när det kommer till utsläpp, finns det goda argument för att överväga dessa undantag, säger han i en kommentar till Bloomberg.

Porsche, som tillsammans med resten av Volkswagenkoncernen investerat stora belopp i elbilsteknik, är dock av en annan åsikt. Eldrift kommer att vara "oslagbart" under det kommande årtiondet, menar vd Oliver Blume, och ingen bör undantas från förbränningsförbudet.

– Alla måste bidra, säger han till Bloomberg.

Lågvolymstillverkare borde undantas från EU:s förbränningsförbud!
408
166
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.